donderdag 28 maart 2019

Westlands Boekengala 2019

Gisteren was het zo ver: Het Westlands Boekengala! In De Naald in Naaldwijk. Hoera!
Samen met een aantal collega's van Bibliotheek Naaldwijk toog ik naar Westland Theater De Naald voor een leuk programma dat speciaal was samengesteld voor de Boekenweek. We hadden mooie plekjes op rij E, recht voor de band en met goed zicht op de auteurs. (Helaas zijn de foto's niet zo scherp, omdat ik ze zonder flits heb genomen. Sorry!)

Jasper Henderson was de host van de avond, die alles aan elkaar praatte en met de schrijvers in gesprek ging. Wat een prettige man is dat. Hij luistert naar de antwoorden die gegeven worden, vraagt door, komt op dingen terug en is oprecht geïnteresseerd. Henderson is hoofdredacteur bij Lebowski Publishers (van o.a. het nieuwste boek van Marion Pauw waar ik eerder over schreef) en schreef recensies voor o.a. Het Parool. Een deskundige dus en dat was te merken.

Joia
Voor mij ging het vooral om de 3 schrijvers die waren uitgenodigd, alle 3 interessant! Tussendoor werden er gedichten voorgedragen door diverse dichters van Schrijvers tussen de kassen én er was muziek van Joia, die kleine stukjes speelde uit de theatertour waarmee ze 4 december in De Naald zullen staan. Mooi!

Esther Verhoef
Als eerste schrijver werd Esther Verhoef geïnterviewd over haar nieuwste boek Façade. Natuurlijk had ik dat al gelezen (al was ik geloof ik wel de enige in de zaal naast Jasper) dus het was een feest der herkenning. Of nou ja, vanwege de plot-twists die er in het boek zitten kun je eigenlijk weinig over het verhaal zelf vertellen zonder dingen weg te geven. Maar wat altijd leuk is om te horen: de achtergrondverhalen. Zo heeft Esther Verhoef, samen met haar man Berry, echt onderzoek gedaan naar hoe het is om in de auto die zo'n belangrijke rol in het boek speelt te rijden. Zonder airco, zonder stuurbekrachtiging en zelfs in de regen. Dat geeft het boek meer mee. En het feit dat er maar liefst 7 drukproeven zijn geweest, omdat ze steeds stukken wilde wijzigen. Weer noemde ze Felix Thijssen als inspiratiebron van vroeger. Leuk en consequent, want die noemde ze ook tijdens de installatie van de NS Publieksprijs. En dat is fijn. Wat ook fijn was om te horen, was dat Esther bezig is aan 2 nieuwe boeken! Hoera! Al duurt het natuurlijk nog wel even voor die gaan verschijnen.

Marieke Lucas Rijneveld
Na Esther Verhoef was het de beurt aan Marieke Lucas Rijneveld. Haar nieuwste dichtbundel is ook net verschenen en daar droeg ze een mooi gedicht uit voor. Ook dat geeft een extra dimensie aan een gedicht, als het door de auteur zelf voorgelezen wordt. Het was een open gesprek over ambitie, onverbiddelijkheid en een oevre. Naast het voordragen van een gedicht werd er natuurlijk ook gesproken over De avond is ongemak, haar debuutroman. Het leek alsof haar nieuwe roman bijna klaar is, maar die moet ze nog veel verder schrijven, benadrukte ze tijdens het signeren naderhand. Ik vond Marieke Lucas een ontwapenend persoon, eerlijk, oprecht en jong. Ik ga haar nieuwe roman zeker lezen!

Annejet van der Zijl
Als laatste was Annejet van der Zijl aan de beurt. Van haar heb ik heel lang geleden Sonny Boy gelezen. En tot mijn verbazing trof ik van de week Jagtlust in mijn minibieb aan, dus die ga ik ook nog lezen. Leuk aan dit interview was dat Annejet vertelde dat ze bezig is met een nieuw boek over iemand die in Monster gewoond heeft en naar Amerika is vertrokken (naar Charleston om precies te zijn). Dus ook de andere mensen in de zaal zijn inmiddels erg benieuwd naar dit boek. Helaas zit Van der Zijl nog in haar onderzoeksfase. Ze verwacht dat het boek volgend voorjaar zal verschijnen.

Boeken van The Read Shop.
Na het podiumprogramma was het tijd om te neuzen tussen de boeken die verkocht werden door Ylona van The Read Shop uit Naaldwijk. Niet alleen boeken van de bekende auteurs lagen er uitgestald. Ook veel exemplaren van Westlandse schrijvers lagen op de tafels. Genoeg keus.
Ik had mijn eigen boeken meegenomen (gelukkig maar, anders had ik nog meer boeken gekocht!) en heb ze alle drie laten signeren. Het was leuk om de auteurs dan ook nog even persoonlijk te spreken, al kun je niet veel zeggen als er mensen achter je staan te wachten. Het leukste vond ik dat Esther Verhoef me aankeek en zei: "Jou ken ik ergens van!". Heeft al dat stemmen werven voor de NS Pubieksprijs nog iets heel leuks voortgebracht dus. Echt heel leuk om dat mee te maken zo.

Het Westlands Boekengala werd dit jaar voor de 3e keer georganiseerd door Westland Theater De Naald, Bibliotheek Westland, Vereniging Schrijvers tussen de kassen en Westland Cultuurweb.
Ik ben nu al benieuwd wie de gasten van volgend jaar zijn!

Wil je meer weten over de artiesten, auteurs, organisatie? Kijk dan op http://westlands-boekengala.schrijvers-tussen-de-kassen.nl/

1 opmerking:

  1. Leuke Blog, Pleun! Heel enthousiast en je verwoord de sfeer van de avond perfect!

    BeantwoordenVerwijderen