maandag 11 maart 2019

Koos Meinderts - De schelmenstreken van Reinaert de Vos


Naast alle romans die ik lees, lees ik ook regelmatig kinderboeken. Soms omdat ik het boek voorlees aan een van mijn kinderen, soms omdat ik het gewoon zelf wil lezen. Kinderboeken blijven fijne leesboeken. Op deze manier hou ik ook bij wat er verschijnt aan nieuwe jeugdboeken. Dit boek over Reinaert de Vos zag ik in de bibliotheek waar ik werk regelmatig liggen. En uiteindelijk was ik toch zo nieuwsgierig dat ik het eens mee naar huis nam om te lezen. Dat was een goed idee van mezelf.


Het verhaal

Terwijl Reinaert de Vos tijdens het monopoly-spelen met zijn kinderen stiekem een briefje van duizend uit de bank jatte en zich te goed deed aan een kipkluifje, verklaarde Koning Nobel in de paleistuin de jaarlijkse Hofdag voor geopend.
Met de opening van de Hofdag opent ook de fonkelende bewerking die Koos Meinderts maakte van het bekendste epos uit de Middelnederlandse literatuur: Van den Vos Reynaerde. In achttien hoofdstukken verhaalt Meinderts over de belevenissen van de geslepen vos Reinaert en zijn beklagenswaardige tegenspelers, waaronder Tibeert de Kater, Bruun de Beer en Cuwaert de Haas.
Elk hoofdstuk werd geïllustreerd door een vooraanstaand kinderboekillustrator. 

De schrijver

Foto: Mathijs Meinderts
Koos Meinderts werd geboren in Den Haag in 1953, en hij debuteerde als schrijver in 1983 met Mooi Meegenomen. Hij schrijft verhalen, gedichten en liedteksten, zowel voor kinderen als volwassenen. Daarnaast vertaalt Koos boeken, zoals Trol en het Pietertje, dat tijdens de Nationale Voorleesdagen 2013 in de Prentenboek TopTien stond, en De krijtjes staken!, winnaar van de Zilveren Griffel 2015. Met zijn jeugdromans Lang zal ze leven en De zee zien schetst Koos Meinderts een beeld van het leven en de dood, en van relaties die bestaan tussen mensen. In de loop van zijn schrijverscarrière heeft Koos vele prijzen gewonnen. In 2003 werd Keizer en de verhalenvader bekroond met een Vlag en Wimpel. In 2009 ontving hij een Zilveren Griffel voor Ballade van de dood. In het juryrapport van de Kinderboekwinkelprijs 2013 werd Koos omschreven als ‘een ware taalkunstenaar’. 

Mening

Wat een bijzonder mooi boek is dit. Voor mijn lijst vroeger op de middelbare school heb ik dit boek eens gelezen. Dat lezen voor de lijst heb ik een beetje verdrongen en zo was ik ook het verhaal van Reinaert de Vos weer vergeten. Fijn dat ik het nu in zo’n mooie versie heb herlezen. Het taalgebruik is geweldig en dat in combinatie met de mooie illustraties. Iedere illustrator heeft echt zo duidelijk zijn eigen stempel. Bijzonder om te zien hoe een verhaal zo verschillend geïllustreerd kan worden. En alle prenten zijn op hun eigen manier mooi en uniek. Toch vormen ze een geheel. Ook mooi zijn de eerste letters van de hoofdstukken, de zogenaamde initialen. Een kunstwerkje op zich!

Dit boek is voor een volwassene ook gewoon een feest om te lezen. En om voor te lezen! Korte hoofdstukjes met iedere keer een afgerond stukje dat in zijn totaal het verhaal maakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten