dinsdag 21 mei 2019

Linda van Rijn - Costa Brava


Daar is weer een nieuw boek van Linda van Rijn, meteen geleend in Bibliotheek Naaldwijk zodat ik er lekker snel in kan beginnen. Ik heb volgens mij al eens eerder geschreven dat ik met Van Rijn een soort haat-liefde-verhouding heb. Het ene boek vind ik goed, het andere minder. (Net als bij Suzanne Vermeer trouwens.) Maar goed, deze lees ik toch lekker weer even tussendoor. Eens kijken of ik dit beter vind dan Bestemming Bonaire, haar laatste winterthriller.

Het verhaal

Als Irene van Hout erachter komt dat haar man Jacco haar heeft bedrogen met een ander, breekt een moeilijke tijd aan. Irene wil nadenken, maar de zomervakantie staat voor de deur en hun kinderen Nikki en Stef verheugen zich op de jaarlijkse campingvakantie aan de Costa Brava. Hoewel Irene niet goed weet hoe het verder moet tussen haar en Jacco, besluit ze toch om de vakantie te laten doorgaan. Haar jongere zus Rianne gaat ook mee en Irene is blij met de afleiding.
Eenmaal in Spanje wordt de sfeer gelukkig beter. De kinderen genieten volop en onder de Spaanse zon lukt het Irene wat meer te ontspannen. Maar dan ontmoet ze Bob, een Nederlander die overduidelijk interesse in haar heeft… Niets is wat het lijkt, ook hier weer.

De schrijver

Linda van Rijn is na haar studie Literatuurwetenschappen in de reisbranche gaan werken. Eerst in het buitenland als reisleidster op diverse locaties en tegenwoordig als manager bij een grote toeristische organisatie. Al die jaren bleef ze geïnteresseerd in literatuur en ze schreef verhalen, maar nooit met het doel auteur te worden. Dat veranderde na het lezen van Cruise van Suzanne Vermeer. En gelukkig, want het genre van de literaire thriller is haar op het lijf geschreven. Linda van Rijn woont op Curaçao.

Mening

Dit is het twintigste boek van Linda van Rijn en ik geloof dat ik ze allemaal heb gelezen. Net als de andere boeken leest ook dit boek weer heerlijk weg. Literair vind ik het echt niet, wel is de spanning te voelen. Echt een hoogstaand boek vond ik dit echter niet. Normaal heb ik dat niet zo, maar nu zag ik toch van mijlenver aankomen hoe de vork in de steel zat. Niet helemaal precies, maar toch te veel naar mijn zin.
Misschien moet ik het volgende boek maar eens overslaan, al pak ik dat waarschijnlijk toch omdat het af en toe ook gewoon lekker is om een makkelijk lezend en niet te hoogdravend boek te lezen waarbij je niet steeds je aandacht bij het verhaal moet houden.
Leuk vond ik het gesprek tussen Bob en Irene over het lezen van boeken. Hoe je er verbaasd over bent dat iemand veel leest waarvan je dat eigenlijk niet verwacht.
Als je het boek koopt zit er een boekenlegger in waar een paar vragen op staan. Als je die goed beantwoordt maak je kans op een reis naar de Costa Brava met een bepaalde reisorganisatie. Ik leende het boek van de bieb, dus geen boekenlegger, maar wel reclame voor die reismaatschappij in het boek. Ik ben daar niet zo van, voelt zo gesponsord, maar goed... kans maken op een reis is dan wel weer leuk natuurlijk. (Antwoorden moet via de site. Daar staan de vragen ook dus zonder boekenlegger kun je ook meedoen volgens mij.) Voor een paar lekker uurtjes lezen is dit boek heerlijk. Korte overzichtelijke hoofdstukken, duidelijk verhaal en een vakantiegevoel. Dus als je dat zoekt zit je met dit boek goed.



Boekinformatie:
Titel: Costa Brava
Auteur: Linda van Rijn
Uitgeverij: Uitgeverij Marmer BV
Verschijningsdatum: april 2019
ISBN: 9789460684166
Prijs: € 15,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten