dinsdag 6 oktober 2020

Benjamin Read & Laura Trinder - De brief om middernacht

 Bij mijn boekhandel, De Kler, krijgen we regelmatig leesexemplaren binnen. En sommige boeken liggen dan dus echt voor me klaar. Op die manier lees ik ook boeken die ik normaal niet zelf zou hebben gekozen. Maar als boekhandelaar vind ik dat ik ook die boeken een kans moet geven en laat ik me graag verrassen. Zo ging het ook met De brief om middernacht, die lag voor me klaar.

De aanbeveling van The Bookseller achterop dit boek doet me twijfelen.

Voor fans van Nevermoor staat erop, maar dat lees ik dus niet. En ‘een levensechte fantasiewereld’ waarin het verhaal zich afspeelt, dat soort boeken laat ik meestal ook liggen.

Maar het boek ziet er zo interessant uit, dat ik het toch wil lezen. En ‘eigenzinnig debuut’ ‘bruist van de humor en schrikmomenten’ dat klinkt dan weer wel leuk. Dus ik geef het een kans! 

                                                     

Het verhaal 

Midden in de nacht wordt er bij Emily thuis een geheimzinnige brief bezorgd. Daarop vertrekt haar moeder naar een onbekende bestemming – en ze komt niet meer terug. Wanneer ook Emily’s vader verdwijnt, is er maar één ding dat Emily kan doen: haar ouders zoeken. Een bloedstollende tocht dwars door de nacht, opgejaagd door een wezen dat rechtstreeks uit een nachtmerrie lijkt te zijn gekomen, leidt haar naar een deur die alleen om middernacht opengaat. Vanaf dat moment is Emily op zichzelf aangewezen, in een onbekende wereld vol magie. Maar wie kan ze vertrouwen?

De schrijvers

Benjamin Read en Laura Trinder zijn co-auteurs. Benjamin schrijft, Laura maakt illustraties, en ze vullen elkaars ideeën en verhaallijnen aan. Eerder maakten ze samen stripboeken. De brief om middernacht is hun eerste kinderboek en verschijnt in 20 landen.

Benjamin schrijft graphic novels, filmscripts en sprookjes. Laura is illustrator. Ze heeft een grote passie voor lezen en ze heeft jarenlang als boekverkoper gewerkt. 

Mening

Ondanks alle tegens heb ik dit boek toch met plezier gelezen. Het begint vrijwel meteen spannend, met een meisje dat wakker wordt van de Big Ben. Emily is dat meisje, en de Big Ben speelt een belangrijke rol in dit boek. Maar naast de torenklok hoort ze ook de brievenbus klepperen. Om middernacht. Het wordt het begin van een spannend avontuur. Niet van haar moeder Maeve, voor wie de brief bestemd is en die meteen vertrekt, maar vooral voor Emily. Zeker nadat ook haar vader verdwijnt. Gelukkig is daar Vark, haar egeltje, zodat ze niet helemaal alleen is. Maar aan Vark heeft ze niet zo veel als dagjesmens...

Magische wezens zijn ontsnapt uit een parallelle wereld waar het altijd nacht is en alleen Emily kan alles redden (alhoewel ze eigenlijk alleen haar vader en moeder terug wil halen).

Het boek bevat een hoog gehalte aan magie en vreemde wezens. Voor mij helaas iets te veel. Maar dat ligt gewoon aan mij, ik hou niet zo van dit soort verhalen. Desondanks heb ik er toch van genoten, want de nachtelijke wereld wordt heel levendig beschreven. Je ziet de monsters en andere bewoners zo voor je (hoe gek ze er ook uit mogen zien) en het verhaal is helder. Japonica en De Bibliotheek worden vrienden, net als Tarkus. Het boek heeft veel vaart, korte hoofdstukken en spannende wendingen.

Maar het mooiste aan alles vond ik de zinnen, de woorden die gebruikt worden om iets te omschrijven. Zoals bijvoorbeeld Vark, het egeltje. Die komt aan zijn naam omdat Maeve egeltjes heggevarkens noemt. Het is gewoon de vertaling van Hedgehog, maar ik kende die naam nog niet. En het beeld dat ogen gaan lekken, want huilen doen ze niet.

Ieder hoofdstuk is voorzien van een prachtig scherpe illustratie die iets te maken heeft met het hoofdstuk. Het zijn stuk voor stuk kunstwerkjes. Verder zijn er geen illustraties in het boek zelf, wel mooie schutbladen.

Door de spanning van het avontuur lees je het boek echt in één ruk uit. Een aanrader voor iedereen die van dit fantasy-genre houdt! 

Achterin het boek wordt verwezen naar andere mooie boeken, waaronder Winterhuis Hotel. En dat kan ik erg waarderen, want die boeken zijn prachtig!)

Voor kinderen vanaf 9 jaar (om voor te lezen, later om zelf te lezen)

 

Boekinformatie

Titel: De brief om middernacht

Auteur: Benjamin Read en Laura Trinder

ISBN: 9789025878962

Uitgever: Leopold

Verschijningsdatum: 3 juni 2020

Aantal pagina’s: 304

Prijs: € 17,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten