vrijdag 16 oktober 2020

Mattias Edvardsson - Goede buren

Nadat ik vorig jaar het boek Een heel gewoon gezin had gelezen van deze auteur, was ik helemaal blij. Wat een goede psychologische roman! Ik schreef er dit stukje over. En nu is daar een tweede boek, dit keer onder de noemer thriller. Ik hoop dat het psychologisch net zo sterk in elkaar zit! 

Het verhaal

Micke en Bianca Andersson verhuizen naar een idyllische buitenwijk die perfect lijkt voor hun gezin. Maar als ze hun buren leren kennen, komt er langzaam een gevoel van onbehagen op. Als Bianca ernstig gewond raakt, lijkt het in eerste instantie een tragisch ongeluk. Terwijl ze worstelt voor haar leven in het ziekenhuis, groeit de twijfel bij de politie en de buurt. Micke heeft altijd in gerechtigheid geloofd. Maar wat gebeurt er als de enige uitweg lijkt te zijn om het recht in eigen hand te nemen? 

De schrijver 

Mattias Edvardsson is niet alleen schrijver, maar ook docent op een middelbare school. Een heel gewoon gezin is zijn doorbraak en verkocht in Zweden al meer dan 100.000 exemplaren, een ongekend aantal voor de Zweedse markt. Inmiddels wordt het verhaal in meer dan 30 landen uitgegeven. Edvardsson woont met zijn – gelukkig heel gewone – gezin in Löddeköpinge, Zweden. Inmiddels is er een tweede boek: Goede buren.  

Mening

Waaaahhhh, het was weer zo goed! Echt, qua psychologie weer zo sterk! En dan meteen de maar.... het is geen thriller. Dat vind ik zelf echt helemaal niet erg, want ik las dit boek in 3 dagen uit, maar als je een spannend boek verwacht kun je beter iets anders lezen. Het is echter wel een ijzersterke psychologische roman. En laat dat nou nét zijn wat ik het liefste lees. Dus ik ben blij!

Goed, het boek. Eigenlijk beslaat het verhaal maar 5 dagen in het heden. Van vrijdag 13 tot en met dinsdag 17 oktober 2017. Aangeduid in hoofdstukken met daarbij vanuit welke persoon het hoofdstuk verteld wordt en de datum erbij. Er zijn ook heel veel hoofdstukken in het verleden, vanaf 2015 tot 2017. Ook staat bij ieder hoofdstuk een aanduiding: voor het ongeluk, na het ongeluk. Je weet dus meteen dat het ongeluk cruciaal is voor het boek. De hoofdstukken worden verteld door Micke, Jacqueline en Fabian. Micke woont met zijn vrouw Bianca en hun twee kinderen William en Bella in de Kabaalstraat. Een rustig woonerf met een aantal buren, waaronder Jacqueline en haar zoon Fabian.

De saamhorigheid op het erf is groot, maar of ze ook echt goede buren zijn? Je merkt al gauw dat de onderlinge relaties wat gespannen zijn, helemaal na het ongeluk. Langzaam maar zeker kom je erachter wat er allemaal speelt en gespeeld heeft. Je leert Micke, Jacqeline en Fabian goed kennen. En via Micke leer je ook veel van Bianca en hoe haar kijk op de wereld hun leven beïnvloedt. De spanning wordt goed opgebouwd en voor mij was lang niet duidelijk hoe het precies zat, al had ik wel een onderbuikgevoel. Maar dat bleek maar deels te kloppen. Ik ga er verder niks over zeggen, alles zou iets kunnen verraden en dar doet af aan het verhaal. Maar echt, lees dit boek!

Een aanrader als je van psychologische romans houdt! 

Leuk nieuws: Ik mocht meedoen aan de Scandi Crime Night van Luitingh-Sijthoff op 13 oktober, waar we met de auteur samen in een online bijeenkomst het boek gingen bespreken. Natuurlijk schrijf ik daar ook iets over, dus misschien kom ik dan nog wel tot nieuwe inzichten. Wordt vervolgd...

Omdat ik mee mocht doen aan de Scandi Crime Night kreeg ik van de uitgeverij een ongecorrigeerd exemplaar toegestuurd, zodat we het al konden lezen voor het boek echt uitkwam. In het echt staat die tekst dus niet op de voorkant.

Ik heb er meteen een leestip voor gemaakt voor in de winkel!

 

Boekinformatie

Titel: Goede buren

Auteur: Mattias Edvardsson

ISBN: 978902453317

Uitgever: Luitingh-Sijthoff

Verschijningsdatum: 13 oktober 2020

Aantal pagina’s: 448

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten