dinsdag 16 februari 2021

Frederik Baas - De druppel

De twee eerdere boeken van Frederik Baas heb ik allebei gelezen in mijn pre-blog carrière dus ik kan er niet naar verwijzen. Wat ik wel kan doen is zeggen dat ik door die twee boeken hem wel in de gaten ben blijven houden. En toen ik zag dat er een nieuwe thriller van hem uit was, reserveerde ik die in de bieb.

 

Het verhaal

Tom ging weg bij zijn ex omdat hij niet tegen haar troep kon en schreef vervolgens een bestseller over opruimen, rust en regelmaat. Hij leeft zijn leven in zijn kleine appartement met een ijzeren regelmaat: hij eet iedere dag om zes uur een vast gerecht voor die specifieke dag en kiest om halfnegen een film die rust en voorspelbaarheid biedt. Hij wordt knettergek als zijn bovenbuurman hem gaat stalken en zijn ritme onregelmatig verstoort – zoals bij de martelmethode van de druppel. Zo gek dat hij de bovenbuurman van de trap duwt. Hij moet van het lijk af, opruimen. Hij wil zijn leven terug. 

De schrijver

Frederik Baas (pseudoniem van Jan van Mersbergen) verlegt met De druppel opnieuw de grenzen van het genre spanning. Hij schreef onder dit pseudoniem eerder de boeken Herberekening en Dagboek uit de rivier

Mening

Van de eerdere boeken van Frederik Baas weet ik nog dat ik ze goed vond. Waarom, dat kan ik niet meer achterhalen zonder ze opnieuw te lezen. (Dat is dan weer het grote voordeel van een blog bijhouden, je kunt teruglezen wat je van een boek vond.) Ik wist in ieder geval dat ik op basis van die vorige boeken dit boek ook wilde lezen.

Je leeft een paar weken mee met Tom, de hoofdpersoon in het boek, en David, zijn zoon die alleen in de weekenden bij hem is. Eigenlijk draai je gewoon mee in de malende denkwijze van Tom.

Literaire thriller, staat er op de voorkant. Ik vond het meer literair dan een thriller eerlijk gezegd. De spanning kwam er maar niet in. Jammer! Maar de schrijfstijl van Frederik Baas spreekt me dan wel weer zo aan dat ik het boek met veel plezier geleden heb. Dan dan weer wel.

Te laat begon ik een lijstje van het weekmenu te maken, maar maandag is pastadag, donderdag aardappels, vrijdag rijst, zaterdag afhaal en zondag ovenschotel. Wel steeds andere varianten, maar iedere weet dat als uitgangspunt. Ergens wel makkelijk natuurlijk, eens kijken of ik dat er hier door kan krijgen... de films in het boek zijn ook bekend. Niet dat ik ze allemaal heb gezien, maar alle namen kende ik wel.

Het boek bestaat uit 4 delen, met doorlopende hoofdstukken. En tussen de hoofdstukken door zijn er de e-mails van Gerard de Vries naar schrijfbureau JM (en terug) over de schrijfcursus die Gerard volgt via de mail. Hierbij staan data, waar je een beetje houvast aan hebt.

Ondertussen lees je over de relatie tussen Tom, die het boek “Ook JIJ kunt de chaos onder controle krijgen” schreef, en bovenbuurman Gerard, de stalker... Een laar van de stelregels uit Toms boek: “zooi die niet binnen is hou je buiten. Trek de deur achter je dicht.”

En daar draait het bij Tom dus allemaal om, in zijn minimalistische huis, en de bovenbuurman die kennelijk meer mensen stalkt en niet alleen Tom.

Je gaat steeds verder mee in de gedachten en belevingswereld van Tom en hoe ver hij gaat om de chaos in zijn hoofd tegen te gaan. Ik kan niet te veel vertellen verder zonder van alles weg te geven.

Ik vond het een goed verhaal, maar miste de spanning. En toch ga ik zijn volgende boek ook lezen, want ergens intrigeert het. Misschien moet ik me ook eens aan een boek van Van Mersbergen wagen. (Als ik door mijn huidige berg boeken heen ben.) 

 

Boekinformatie

Titel: De druppel

Auteur: Frederik Baas

ISBN: 9789026348693

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 28 september 2020

Aantal pagina’s: 256

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten