vrijdag 5 februari 2021

Ragnar Jónasson - Inktzwart

Vorig jaar las ik Sneeuwblind, voornamelijk omdat de voorkant me zo intrigeerde. Het boek zelf was een aardige whodunnit. Ik schreef er dit stukje over. Leuk genoeg om dit tweede deel ook te lezen. Omdat ik niet al mijn boeken die ik wil lezen kan kopen, reserveerde ik dit boek in de bibliotheek.

 

Het verhaal

Op een heldere zomeravond, aan de oever van een stille fjord in Noord-IJsland, wordt een man op brute wijze doodgeslagen. Als een vulkaanuitbarsting een aswolk veroorzaakt die het heldere midzomerlicht verduistert, verlaat een jonge verslaggever Reykjavík om op onderzoek uit te gaan. Ze is zich er niet van bewust dat het leven van een onschuldig persoon op het spel staat. Ari Thór Arason en zijn collega’s van het piepkleine politieteam van Siglufjörður worstelen met de complexe zaak, terwijl ze ook kampen met hun eigen sores. Welke geheimen had de dode man? En wat verbergt de jonge verslaggever? Onuitgesproken verschrikkingen uit het verleden hangen als een donkere wolk boven alle betrokkenen en intussen moet Ari Thór alles op alles zetten om de zaak op te lossen voordat er nog meer doden vallen.

De schrijver

Ragnar Jónasson is de bekroonde internationale bestsellerauteur van een tiental thrillers. Wereldwijd verkocht hij tot dusver meer dan 1 miljoen boeken in 21 talen. Zijn werk werd bekroond met onder meer de Mörda Dead Good Reader Award en ontving wereldwijd lovende kritieken. Ragnar woont met zijn gezin in Reykjavík en geeft daar les aan de rechtenfaculteit van de universiteit. Hij groeide op in Siglufjörður, waar zijn thrillers zich afspelen. In Nederland verschenen inmiddels de boeken Sneeuwblind en Inktzwart. In het voorjaar van 2021 zal het derde deel in Jónassons serie over Ari Thór verschijnen. 

Mening

Dit is het tweede deel in de serie "Duister IJsland" en ook het tweede boek van Jónasson wat ik las. Leuk dat het boek zich afspeelt in de zomer van IJsland. Normaal heb je een koud en donker beeld bij een spannend boek dat zich daar afspeelt, net als bij het eerste deel. Maar nu is het gewoon licht! En een beetje donker vanwege een vulkaanuitbarsting die voor stofwolken in het zuiden van IJsland zorgt, maar in principe is het zomer.

In principe is dit boek los te lezen van het eerste deel, de personages worden allemaal geïntroduceerd en er wordt een stukje geschiedenis vertelt. Maar ik denk dat het leuker is als je de hele geschiedenis weet. Ari en Tómas zijn als agenten weer van de partij en ook Kristín speelt een rol. Verder is het verhaal wat meer over IJsland verspreid in plaats van in een stad. Maar omdat ik niet zo goed bekend ben met IJsland, miste ik eigenlijk een kaartje zodat ik wist waar ik was. Dat doet overigens niks af aan het verhaal.

Het boek bestaat uit 2 delen en een tussenspel. En de delen hebben ook nog allemaal hoofdstukken. Lekker duidelijk!

Het boek was wederom een whodunnit, die anders in elkaar bleek te zitten dan ik dacht, stukje bij beetje kom je achter alle informatie die nodig is om het verhaal op te lossen. Ondertussen spelen er nog andere verhaallijnen, zoals die van Ísrun, de journaliste. Er is aan het eind van het boek nog genoeg open voor een volgend deel. En dat verschijnt in het voorjaar!

Leuk detail is dat de lokale kunstenaar net een kunstwerk heeft verkocht aan een Nederlands museum. Ik vroeg me ineens af of dat in de Franse vertaling aan een Frans museum zou zijn verkocht. Ik heb het via twitter aan de auteur gevraagd, maar (nog) geen antwoord gekregen. 

De IJslandse namen vind ik nog steeds een crime trouwens, ik kan ze niet goed lezen. Dus ik denk dat ze in mijn hoofd heel anders klinken dan dat ze in het echt worden uitgesproken. Maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken!


Boekinformatie

Titel: Inktzwart

Auteur: Ragnar Jónasson

ISBN: 9789400511583

Uitgever: A.W.Bruna

Verschijningsdatum: 14 juli 2020

Aantal pagina’s: 278

Prijs: € 20,99

Ook verkrijgbaar als ebook en luisterboek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten