vrijdag 12 februari 2021

Alex North - De schaduwvriend

Een hele tijd geleden (anderhalf jaar??) las ik het boek De fluisterman van deze schrijver. Dat was een leesexemplaar en zag er mooi uit en ik schreef er dit stukje over. Van dit boek hadden we geen leesexemplaar, dus leende ik het van de bieb. Dan gaat er een gedeelte van de mooi-ig-heid van het omslag verloren (de zilverglans in de bloem), maar ik kan gewoon niet al mijn boeken kopen. (Het is de bedoeling dat ik wat geld overhoud aan mijn werk, al blijkt dat vaak lastig in een boekhandel.) 

Het verhaal

In De schaduwvriend herinnert Paul Adams zich nog goed die vreselijke dag waarop de jonge Charlie Crabtree een van zijn klasgenoten vermoordde. Paul was zowel bevriend met Charlie als met het slachtoffer. Diezelfde dag verdween Charlie en de wildste complottheorieën doen nog steeds de ronde op internet. Vijfentwintig later verwerkt Paul stukje bij beetje zijn jeugd. Wanneer zijn dementerende moeder een terugval krijgt, kan hij er niet meer omheen: hij moet terug naar zijn ouderlijk huis. Het duurt niet lang voordat alles uit de hand begint te lopen: zijn moeder is ervan overtuigd dat er een indringer in huis is, en Paul realiseert zich dat hij wordt gevolgd. Alles komt samen en het laat Paul niet meer los: wat is er daadwerkelijk gebeurd op de dag van de moord? Waar zou Charlie nu zijn? De nachtmerrie is nog maar net begonnen. 

De schrijver

Alex North is geboren in Leeds en woont er nu ook met zijn vrouw en zoon. Hij studeerde filosofie aan de universiteit van Leeds, en werkte daar op de faculteit sociologie, voordat hij ging schrijven. Zijn debuut De Fluisterman was een New York Times-bestseller en werd direct verkocht aan vijftien landen. De filmrechten zijn verkocht aan de Russo-broers, bekend van The Avengers. 

Mening

Ja, het is eigenlijk gewoon nog steeds niet eerlijk om een boek te lezen na Toevluchtsoord van een paar weken geleden. Want dat boek maakte nogal indruk (lees hier waarom), waardoor de rest eigenlijk nu geen schijn van kans meer heeft om indruk te maken. Ik heb in de tussentijd wel al weer een paar boeken gelezen, hele andere qua genre, maar ik merk nu toch weer dat het andere boek boven komt drijven.

Het vorige boek van North, De fluisterman, las ik omdat het er zo apart uit zag. En ook dit boek heeft weer een mooie omslag. De rode handjes spelen een rol in het boek, en er staan er meer op de voorkant dan dat je in eerste instantie denkt. De aanbeveling van Alex Michaelis, schrijver van De stille patiënt wat ik met veel plezier las maar nooit stukje over schreef, zegt volgens mij genoeg. Het boek is verdeeld in doorlopende hoofdstukken waar af en toe een opmerking aan is toegevoegd van Nu, Eerder en Later. Zo weet je waar in het verhaal je bent. En dat is nodig want zowel nu als eerder gebeurt er nogal wat.

In het heden wordt een kind vermoord met om zich heen allemaal rode handafdrukken. Rechercheur Amanda Beck moet hier achteraan. Ondertussen komt Paul Adams terug naar de plek waar hij is opgegroeid omdat zijn dementerende moeder snel achteruit gaat na een val van de trap. Er is nauwelijks meer sprake van contact, maar toch zegt de dat hij daar niet had moeten zijn. Je voelt meteen dat er iets niet helemaal goed zit. In het eerder kom je te weten wat er zich tijdens de middelbareschooltijd van Paul afspeelde. Zijn vrienden James, Charlie en Billy worden duidelijk beschreven en met z’n vieren zijn ze bezig met een experiment. Onder leiding van Charlie, die de boel aanzwengelt, gaan ze bezig met lucide dromen. Daarnaast krijgt Paul een relatie met Jenny, een meisje van zijn school waarmee hij tijdens de pauze de cursus creatief schrijven volgt.

In het nu komen allerlei dingen samen. En uiteindelijk vallen de meeste puzzelstukjes in elkaar. De gedeeltes van Paul worden in de eerste persoon geschreven, die van de anderen in de derde.

De boeken van Stephen King zijn belangrijk voor Jenny en Paul, met namen De nachtmerriemensen. Ik heb gezocht naar dit boek, maar kan het niet vinden onder deze titel...

De moord in het nu is in Featherbank, de plaats waar De fluisterman zich afspeelde, die ook nog even wordt genoemd.

En wat erg fijn is, Paul werkt tijdens zijn schooltijd in een (tweedehands) boekwinkel! “Rondlopen tussen de boeken voelde als een omhelzing van iemand die voor me had gezorgd toen ik nog zo jong was geweest dat ik me hem of haar niet goed meer kon herinneren. Ik was hier nog nooit geweest, maar ik had het idee dat ik thuiskwam.” (P.250) zo herkenbaar, in willekeurig welke boekwinkel dan ook...

Ik vond het boek aardig om te lezen, niet super spannend maar wel zo geschreven dat je het door wilt lezen om te weten hoe het afloopt. En wat er nou met Charlie Crabtree is gebeurd...

 

Boekinformatie

Titel: De schaduwvriend

Auteur: Alex North

Oorspronkelijke titel: The Shadow Friend

Vertaler: Iris Bol en Marcel Rouwé

ISBN:9789026353598

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 28 oktober 2020

Aantal pagina’s: 382

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten