vrijdag 19 februari 2021

Iris Hannema - Schaduwbroer

Dit boek heb ik al zo vaak vast gehad. En toen ik voor kerst nog een cadeau nodig had voor mezelf, twijfelde ik geen seconde! Hoera! Nu nog tijd om het te lezen. En dat duurde relatief gezien niet eens zo heel lang. Op naar Japan! 

Het verhaal

Hebe reist in de voetsporen van haar overleden broer Alec naar Japan, op zoek naar antwoorden over zijn dood. Alec was professioneel freediver. Hebe kan niet geloven dat hij is verdronken. In zijn laatste woorden leest zij een boodschap, als sporen die ze kan volgen. Die leiden haar naar het bruisende hart van Tokio en ten slotte naar Ishigaki, een eiland in de diepblauwe oceaan… Op zoek naar wat Alec haar niet kon vertellen ontdekt Hebe hoe het is om alleen te reizen, zich los te maken van alles wat vertrouwd is en zich te redden in een land waar ze niemand kent. 

De schrijver

Iris Hannema werkte jarenlang als reisjournalist. Ze reisde de afgelopen tien jaar naar meer dan honderd landen in vijf continenten. Eerder schreef ze non-fictieboeken over haar reizen. Schaduwbroer is haar eerste roman. 

Mening

Eindelijk kan ik weer boeken lezen zonder Toevluchtsoord in mijn hoofd. (Voor wie dat gemist heeft, wat bijna niet kan... ik schreef er dit stukje over.)Wat fijn is dat, want daardoor begon ik onbevangen aan Schaduwbroer. Ook dit boek kocht ik eigenlijk om de voorkant, de Hokusai-golf. En gelukkig was de inhoud ook goed!

Het boek begint met het afscheid van Alec (professioneel freediver, begin 20) en Hebe (zusje van) op Schiphol als Alec vertrekt naar Japan. De vaste afscheidsrituelen, het Japanse buigen tot ze elkaar niet meer zien, blijft achterwege en daarom voelt het afscheid raar. Het blijkt het laatste afscheid te zijn. Daarna volgt in twee delen de reis van Hebe naar Japan, waarbij ze op zoek gaat naar het ontrafelen van de geheime boodschap die Alec op de laatste kaart die hij haar gaf achterliet. Het wordt een bijzondere reis.

Ieder hoofdstuk begint met de tekst op de kaart die Alec aan Hebe gaf als hij ergens ging freediven, tekst met bestemming en jaartal (van 2013 tot 2017).

In deel 1 ben je, samen met Hebe, in Tokio en beleef je drie intense dagen. Met tussendoor berichtjes voor Belle, waarvan je niet weet wie ze schrijft. Je merkt dat de auteur weet waar ze over schrijft qua sfeer. Je bent echt in Tokio door de beschrijving van de omgeving, het eten, het weer. “.., een Japans restaurant waar alle gerechten in plastic in de etalage staan, net echt, een typisch Japans fenomeen.” (P. 127)

In deel 2 ben je op Ishigaki, het eiland waar Alec verdronken is. Ook hier proef je de sfeer en voel je je thuis in het hostel waar Hebe verblijft.

Het boek gaat over eenzaamheid versus alleen willen zijn, eenzaam en solo. En over rouwverwerking, maar zonder dat het zwaar wordt. Over het zoeken naar wie je bent (meer dan alleen het zusje van?) En het krijgen van een eigen identiteit.

Hebe was altijd het zusje van. Alec was erg beschermend ten opzichte van haar. En ook al reisde hij veel “hij bewoog met me mee zonder dat ik hem zag; een schaduwbroer.” (P. 40) En zoeken naar zichzelf doet Hebe eigenlijk nog steeds aan de hand van haar broer, met de laatste kaart als vertrekpunt. Maar gaandeweg wordt ze steeds meer op zichzelf teruggeworpen. Dat begin al op Schiphol waar haar telefoon stuk valt en ze geen tijd of geld heeft een nieuwe te kopen. Daarmee is de eerste stap naar zelfstandigheid onbewust gezet.

Je komt er pas vrij laat achter hoe Alec freediven heeft ontdekt, waardoor ik me dat de hele tijd afvroeg. Het is niet zo dat je daar makkelijk mee in aanraking komt denk ik, en hij is pas 23 als hij verdrinkt en dan al jaren professioneel freediver. Genoeg om je af te vragen hoe dat zo gekomen is. En gelukkig komt dat naar voren.

Een mooie roman, ook goed als young adult, over rouw, jezelf zijn, jezelf zoeken en identiteit. Met daarnaast een fantastisch beeld van Japan!

 

Boekinformatie

Titel: Schaduwbroer

Auteur: Iris Hannema

ISBN: 9789025879433

Uitgever: Leopold

Verschijningsdatum: 10 juni 2020

Aantal pagina’s: 272

Prijs: € 17,99

Ook verkrijgbaar als ebook

Geen opmerkingen:

Een reactie posten