vrijdag 30 juli 2021

Erna Sassen - Zonder titel

Dit boek ziet er gewoon al interessant uit, een meisje en een getekende geit op de voorkant en dan de titel Zonder titel. Omdat ik ook graag op de hoogte blijf van de young adult boeken die uitkomen, heb ik dit boek gereserveerd bij de bieb. 

Het verhaal

Zivan. Die keer in het opvanghuis in Friesland. Ik was zo blij dat ik weer naast je zat. Aan die grote tafel met al die meiden. We deden een spelletje met z’n allen, Codenames. Jij en ik waren een heel goed team. Toen het tijd werd om terug te gaan, bracht je me naar de auto van tante Shanya. We namen afscheid. Je omhelsde me en omdat ik niets meer wist te zeggen, zei jij, misschien per ongeluk: ‘Nou dag! Dan ga ik maar weer naar huis.’ En je liep terug naar je nieuwe vriendinnen. Weg van mij. Ik keek naar je. Naar hoe je van mij wegliep. Met dat prachtige diepzwarte golvende haar. Die mooie rechte rug. Die ik zo vaak heb getekend in bikini of in een T-shirt. Die lieve, mooie, rechte rug. Zivan! wilde ik schreeuwen, Zivan! Je vergist je! IK BEN JOUW THUIS! 

De schrijver

Na het VWO volgde Erna Sassen een opleiding aan de Theaterschool in Amsterdam, de Akademie voor Kleinkunst. Ze speelde in musicals en toneelvoorstellingen en maakte zelf vier voorstellingen voor volwassenen. Ook speelde ze in voorstellingen voor kinderen, o.a. opera's van Frank Groothof. Bij de KRO-radio presenteerde ze De Zalige Liefdeslijn en ze speelde in de tv-serie Medisch Centrum West. Erna Sassen woont in Haarlem met haar twee kinderen Mats en Micky, man, konijnen Loenie en Lin en een de eigenwijze kat Pinkeltje. 

De illustrator

Martijn van der Linden (Oostburg, 1979) groeide op in Zeeland, en ging in Goes naar de middelbare school. Daarna volgde hij de illustratie opleiding aan de Willem de Koning Academie in Rotterdam. Tijdens zijn studie deed Martijn al mee aan een wedstrijd van uitgeverij Lemniscaat, ze waren enthousiast over zijn werk en zo kreeg hij meteen zijn eerste illustratieopdracht. Algauw vroegen meer uitgeverijen hem voor het maken van omslagen en binnenwerk illustraties.

Martijn illustreert graag historische onderwerpen en doet dat heel zorgvuldig. In Buiten is het oorlog herken je precies de straat waar Anne Frank woonde en het interieur van het achterhuis waar de familie Frank onderdook. Maar Martijn houdt ook van het tekenen van dieren en onderwerpen waarbij hij zijn fantasie de vrije loop kan laten, sprookjes bijvoorbeeld.

Met zijn vrouw - kinderboekenschrijfster Maranke Rinck - maakt Martijn prentenboeken, waaronder het kunstprentenboek Constant – Spelen in Nieuw Babylon. Martijn werkt in Rotterdam, hij heeft zijn atelier in het huis waar hij woont met Maranke en hun drie kinderen. 

Mening

Wat een bijzonder boek is dit! Echt een ontdekking voor mij. Een actueel verhaal, met zulke mooie bijpassende illustraties. Je zit echt in het hoofd van Joshua (en je komt pas laat achter zijn naam). Het boek is geschreven in de eerste persoon, als ik dus, en dat maakt het allemaal nog persoonlijker.

Joshua is al sinds de kleuters bevriend met Zivan. Je begint in het verhaal als Zivan 1,5 jaar weg is en ze niet meer reageert op berichtjes. Joshua maakt zich zorgen. Hij is, door die zorgen, op school,slechter gaan presteren en gaat nu naar 3vmbo. Hij komt bij kinderen in de klas die hij niet kent en ook niet wil kennen eigenlijk. Dar gebeurt natuurlijk toch en de grootste bullebak, Sergio, wordt een soort van vriend en blijkt anders te zijn dan Joshua dacht.

Joshua is nogal op zichzelf. Sociale dingen kosten hem heel veel energie, zo is hij geboren. En lawaai vindt hij vreselijk. Dat maakt dat hij in zijn nieuwe klas een beetje buiten de groep wil blijven ook. Maar de wijze raad van Sergio komt terug in het boek: “iedereen wil ergens bij horen.”

Je leest over jongeren en hun gevoel, hoe ze zich voordoen, hoe ze oordelen over elkaar zonder elkaar te kennen en hoe ze uiteindelijk toch bij elkaar betrokken raken, ondanks de verschillende achtergronden.

De tekeningen in het boek zijn prachtig en vullen het verhaal goed aan. Het is soms alsof je in de schetsboeken van Joshua meekijkt. De wolf en het geitje staan voor Joshua en Zivan. Kunstenaar Uglow, die een expositie heeft in het boek, bestaat echt. Ook het verhaal van Zivan kom je te weten in het boek, door Joshua die over haar vertelt en door haar tante die in Nederland woont en soms contact heeft.

Een mooi jeugdboek voor kinderen vanaf een jaar of 15. 

Boekinformatie

Titel: Zonder titel

Auteur: Erna Sassen

Illustrator: Martijn van der Linden

ISBN: 9789025880958

Uitgever: Leopold

Verschijningsdatum: 31 maart 2021

Aantal pagina’s: 256

Prijs: € 17,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten