dinsdag 27 juli 2021

Ilja Gort - Bed en Breakfast

De boeken van Ilja Gort zijn altijd vermakelijk, dus ook dit boek wilde ik wel lezen. Ik reserveerde het bij de bieb, moest er eeuwig op wachten en las het vrij snel nadat het er was. Het boek is een losstaand vervolg op Godendrank, waar ik dit stukje over schreef. Over De druivenfluisteraar schreef ik dit stukje.

Het verhaal

In Bed en Breakfast begint Abel met zijn vrouw Angela een B&B op hun Zuid-­Franse wijndomein. Maar natuurlijk gaat dat niet van een leien dakje. Een televisie­ploeg met een dubbele agenda wil daar een reality soap van maken, waarna Abel en Angela worden over­rompeld door gasten die het bloed onder hun nagels vandaan halen. Als Abels heimelijke verzet de spuigaten uitloopt, is er geen weg terug: om hun wijndomein van de ondergang te redden moet hij in zee met een onvoorspelbare Franse klusjesman en een Brabantse drugsbaron. 

De schrijver

Ilja Gort (Amersfoort, 5 januari 1951) is een Nederlandse schrijver, wijnboer en presentator die afwisselend in Nederland en in Frankrijk woont. Gort was tot 2000 succesvol in het componeren van reclametunes en daarna legde hij zich toe op het schrijven van boeken en het maken van wijn. 

Mening

Dit boek is een vervolg op Godendrank, maar je hebt dat boek helemaal niet nodig om dit boek te kunnen lezen. Als je het hebt gelezen herken je wat personages, maar zo niet dan merk je daar niks van. Het is weer hilarisch, bizar, naïef en grappig wat Angela en vooral Abel meemaken in dit boek. Je voelt aan alles dat het weet helemaal uit de hand gaat lopen, maar dat is ook wel de grap van het boek denk ik. Je waant je in Frankrijk op de mas (de wijngaard) en ik had regelmatig te doen met Angela.

Leuk is dat Eekie, de baby-eekhoorn, ook een grote rol speelt in het boek. Ik heb van zijn avonturen genoten (in het boek nu en ook van zijn echte avonturen via de twitter van Ilja Gort).

Ik kan eigenlijk weinig over het verhaal kwijt hier, omdat ik anders dingen ga verraden en dat zou niet leuk zijn. Het boek is een heerlijk leesboek voor een paar verloren uurtjes. En het einde is zo dat het én afgerond is, maar ook ruimte laat voor een nieuw avontuur met Abel en Angela.

 

Boekinformatie

Titel: Bed en Breakfast

Auteur: Ilja Gort

ISBN: 9789082958799

Uitgever: Slurp publishers

Verschijningsdatum: 12 februari 2021

Aantal pagina’s: 224

Prijs: € 16,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten