vrijdag 16 juli 2021

Ragnar Jónasson - Poolnacht

Dit is het derde boek in de serie over Arí Thor is verschenen. De eerste twee delen vond ik oké om te lezen, dus toen ik dit boek zag wist ik dat ik weer een lekker leesboek te pakken zou hebben. Niet al te moeilijk, maar vooral door de locaties interessant. Over Sneeuwblind schreef ik dit stukje en over Inktzwart schreef ik dit stukje.

Het verhaal 

1955. Twee jonge stellen verhuizen naar de onbewoonde, geïsoleerde fjord Héðinsfjörður. Hun verblijf eindigt abrupt wanneer een van de vrouwen onder mysterieuze omstandigheden om het leven komt. De zaak wordt nooit opgelost. Vijftig jaar later duikt een oude foto op, en daaruit wordt duidelijk dat de stellen wellicht helemaal niet de enige bewoners van de fjord waren. In het nabijgelegen Siglufjörður probeert de jonge rechercheur Ari Thór te achterhalen wat er die noodlottige avond gebeurde. De zaken nemen een sinistere wending wanneer een kind vermist raakt op klaarlichte dag. Met een stalker op de vlucht en Siglufjörður in quarantaine, lijkt het erop dat het verleden hen op ijzingwekkende wijze achtervolgt.

 De schrijver 

Ragnar Jónasson is de bekroonde internationale bestsellerauteur van een tiental thrillers. Wereldwijd verkocht hij tot dusver meer dan 1 miljoen boeken in 21 talen. Zijn werk werd bekroond met onder meer de Mörda Dead Good Reader Award en ontving wereldwijd lovende kritieken. Ragnar woont met zijn gezin in Reykjavík en geeft daar les aan de rechtenfaculteit van de universiteit. Hij groeide op in Siglufjörður, waar zijn thrillers zich afspelen. In Nederland verschenen inmiddels de boeken Sneeuwblind en Inktzwart. In het voorjaar van 2021 verscheen het derde deel in Jónassons serie over Ari Thór. 

Mening

Eigenlijk spelen er een aantal verhalen door elkaar in het boek. Eentje in het heden en een in het verleden. Dat is even ontdekken hoe het zit, maar als je dat eenmaal weet leest het boek lekker weg. Omdat er meer verhaallijnen zijn, maakte ik van ieder verhaal een soort stamboompje, zodat ik makkelijk kon onthouden wie bij wie hoorde. Het boek speelt in maart, waardoor het niet steeds donker is in IJsland, maar ook nog geen lente. En, bijzonder, er waart een dodelijke ziekte rond op het eiland, meegebracht door mensen uit het buitenland. Er is geen medicijn en het stadje moet in quarantaine. Niks bijzonders inmiddels, zou je zeggen, ware het niet dat het boek oorspronkelijk uitgegeven is in 2012 toen niemand nog ooit had gehoord van Corona.

Wat ik leuk vond is dat er meer personages uit de vorige delen worden opgevoerd, zonder dat je die delen per se moet hebben gelezen.

Je leert Arí weer een beetje beter kennen en vooral Ísrun, de journaliste, wordt in dit boek beter uitgewerkt. Ik ben benieuwd waar dat in een volgend boek toe gaat leiden. Het verhaal uit het verleden wordt mooi naar het heden getrokken. Wat moet het eenzaam geweest zijn voor de betrokkenen van toen in dat verlaten fjord.

Dit boek moet het niet hebben van de vaart en de actie, maar van de sfeerbeelden waarin het verhaal zich afspeelt. Wederom een boek voor een paar prima uurtjes vermaak. En over de onuitspreekbare IJslandse namen heb ik maar weer heengelezen. Misschien moet ik maar eens een cursusje IJslands volgen daarvoor.

En wat ik zelf erg leuk vind, is dat ik sinds kort virtueel wandel door andere landen (terwijl ik gewoon rondjes hier in de buurt loop) en dat ik nu bezig ben met RingRoas Iceland en dus ook gewandeld heb ik de buurt van waar dit boek zich afspeelt. Via de streetviews van daar gaat het boek dan nog meer leven. 

Boekinformatie

Titel: Poolnacht

Auteur: Ragnar Jónasson

Oorspronkelijke titel: Rof

Vertaler: Willemien Werkman

ISBN: 9789400513662

Uitgever: A.W.Bruna

Verschijningsdatum: 7 april 2021

Aantal pagina’s: 320

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten