dinsdag 20 juli 2021

Marion Pauw - Vogeleiland

Oh, een nieuwe Marion Pauw laat ik natuurlijk niet aan mijn neus voorbij gaan. Dus kocht ik voor mezelf een moederdagcadeau. En ik heb het netjes ingepakt gelaten tot ik begon te lezen! Dit boek is weer een thriller, nadat haar vorige boek  De experimenten, waar ik dit stukje over schreef, een roman was. In de tussentijd schreef ze ook nog een young adut thriller Stief, waar ik dit stukje over schreef.

Het verhaal

Wat is er gebeurd met Marianne? Op haar vijftiende liep ze van huis weg om nooit meer iets van zich te laten horen. Jaren later kampt haar zusje Nicole nog steeds met het trauma van haar verdwijning. Ze besluit om alles achter zich te laten en naar Spanje te verhuizen. Maar ook daar kan ze niet aan het verleden ontsnappen. Een bijzondere verschijning doet de hoop dat haar zus nog leeft oplaaien en leidt haar naar het onbewoonde Vogeleiland. Verteld vanuit verschillende perspectieven, leer je als lezer het verhaal van Marianne kennen. Je wordt heen en weer geslingerd tussen hoop en vrees, liefde en wreedheid, sympathie en antipathie. Het enige wat je nog wilt is dat de waarheid boven water komt. 

De schrijver

Marion Pauw (1973) is schrijfster en scenariste. Ze schreef onder andere de bestsellers Daglicht, Zondaarskind en Hemelen. Voor Daglicht ontving Pauw de Gouden Strop en de IJslandse prijs voor beste vertaalde thriller. Bij Lebowski Publishers verschenen van haar hand Hotel Hartzeer, met Susan Smit, en De experimenten. Met Vogeleiland maakt ze haar comeback als thrillerauteur. 

Mening

Wat een heerlijk boek van Marion Pauw is dit weer! Of het een thriller is, waag ik te betwijfelen, maar een psychologische roman is het zeker. En ja, dat is wat ik het liefste lees, dus dit vond ik een prima boek.

Het boek is vanuit verschillende perspectieven geschreven, steeds in de ik-vorm. Dus de ene keer zit je in het hoofd van een man, daarna in een vrouw. Ook het heden en verleden worden afgewisseld, waardoor je het verhaal echt vanuit zeer diverse gezichtsvelden leert kennen. Een goede constructie. Je valt meteen vol in het verhaal, waarbij Berend het woord voert. Dan ben je in het verleden en leer je de geschiedenis vanuit zijn oogpunt kennen. De stukken van Nicole spelen in het nu en zijn herinneringen. Ik wil niet te veel weggeven, dus dat maakt het een beetje lastig om hier een goed stuk te schrijven. Maar het boek is het te veel waard om te lezen.

De linkjes die Berend met de buitenwereld heeft, waardoor Marianne eigenlijk heel dichtbij blijkt te zijn komen steeds terug. Een ex, de briefjes met “We houden van je. We missen je. Kom terug.” die hij ziet, de Kamper Slof die steeds terug komt in het verhaal. Ik moet maar eens naar Kampen om die slof te gaan eten daar!

Het is fascinerend geschreven, je blijft lezen en het zit psychologisch goed in elkaar. Minpuntje is dus dat het niet echt heel spannend is. Maar dat maakte het psychologische gedeelte meer dan goed voor mij. Ik zou dit boek eerder een psychologische roman noemen dan een thriller. Ik heb genoten van dit boek en hoop dat Marion Pauw lekker zo door blijft schrijven.

 

Boekinformatie

Titel: Vogeleiland

Auteur: Marion Pauw

ISBN: 9789048854943

Uitgever: The House of Books

Verschijningsdatum: 3 mei 2021

Aantal pagina’s: 272

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten