dinsdag 17 augustus 2021

Denise Rudberg - Een tweede alliantie

Een tijdje geleden las ik het eerste deel van deze serie Operatie Stockholm, De code. Ik schreef daar dit stukje over. Ik was niet heel enthousiast. Toen ik zo snel na het eerste boek dit boek zag liggen in de winkel, besloot ik het toch maar mee te nemen om te lezen. In de hoop dat het verhaal op gang zou komen in dit tweede deel. 

Het verhaal

In het vorige deel, De code, maakten we kennis met Elisabeth, Iris en Signe, die voor de Zweedse regering werkten aan het kraken van de gecodeerde berichten van de Duitsers. Inmiddels is het 1941, en nazi-Duitsland wordt steeds sterker. Op midzomerdag vallen de Duitse troepen Rusland binnen, onder de codenaam Operatie Barbarossa. Een tweede alliantie is een eerbetoon aan de worstelende, sterke vrouwen uit de vorige eeuw. 

De schrijver

Denise Rudberg (Stockholm, 1971) is een van de succesvolste auteurs in Zweden. Ook is ze een bekende televisiepersoonlijkheid. Van haar boeken werden meer dan 3 miljoen exemplaren verkocht. Ze schreef boeken in verschillende genres, maar haar werk draait altijd om onderlinge relaties. Denise heeft film- en theaterwetenschappen gestudeerd in New York. Ze woont met haar man en twee kinderen in Stockholm. 

Mening

Ik denk dat dit gewoon mijn serie niet is. Helaas, want het gegeven van vrouwen tijdens de Tweede Wereldoorlog die een belangrijke rol spelen is op zich wel interessant. Maar ik kan gewoon niet echt iets met dit verhaal.

Het gaat wel redelijk door waar het vorige boek gestopt is, dus je komt te weten waarom Iris apart gehouden werd. Bekenden uit het vorige boek duiken ook op, zoals de professor en Bremer, Dinty en generaal Munch. De proloog speelt in juni 1940 en de rest vanaf december 1940. Aan het eind van het boek is het juni1941. De dreiging van de oorlog komt steeds dichterbij en de drie vrouwen werken, met groeiende ondersteuning, nog steeds aan het decoderen van de Duitse berichten die ze ontvangen. Het verhaal kabbelt voort, er gebeurt wel het een en ander, maar spannend wordt het niet. Het einde is wederom open, dus er volgen vast nog meer delen. Het is denk ik gewoon niet mijn genre, een soort historische feelgood (en dat tijdens oorlogstijd…). Het leest wel weer erg makkelijk en je ziet alles weer voor je. Ook de beschrijvingen van welke straten er op de route van A naar B liggen zijn uiterst duidelijk. De schrijver heeft kennis van zaken. Misschien moet ik eens op zoek naar een boek in een ander genre van deze auteur.

Boekinformatie

Titel: Een tweede alliantie (Operatie Stockholm 2)

Auteur: Denise Rudberg

Oorspronkelijke titel: En andra allians

Vertaler: Corry van Bree

ISBN: 9789400513808

Uitgever: A.W.Bruna

Verschijningsdatum: 6 juli 2021

Aantal pagina’s: 288

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten