zaterdag 28 augustus 2021

Lisa Jewell - Toen was ze weg

Ik las twee jaar geleden het boek Ik volg je van deze schijver, ik schreef er dit stukje over. En vorig jaar De mensen boven ons, waar ik dit stukje over schreef. Nu is er een nieuw boek van Jewell. En omdat die andere twee zo goed bevallen waren, wilde ik deze natuurlijk ook lezen.

 

Het verhaal

Ze was vijftien, haar moeders oogappel. Ze had haar hele leven nog voor zich. En toen, in een oogwenk, was Ellie verdwenen. Tien jaar later heeft Laurel de hoop nog altijd niet opgegeven dat ze Ellie zal vinden. Als ze een charismatische man leert kennen voor wie ze als een blok valt, brengt dit wat licht in haar leven. Maar wat haar volledig de adem beneemt is zijn negenjarige dochter. Want dat meisje is het evenbeeld van Ellie. En alle onbeantwoorde vragen die Laurel al zo lang achtervolgen komen in volle vaart terug. Wat is er met Ellie gebeurd? En wie heeft er nog steeds geheimen prijs te geven?

De schrijver

Lisa Jewell (Londen, 1968) schreef haar eerste roman, Ralph’s Party, n.a.v. een weddenschap. Het werd in 1998 uitgegeven door Penguin en was dat jaar het bestverkopende debuut. Sindsdien heeft ze 16 boeken geschreven. Enkele jaren geleden is ze van genre veranderd – van chicklit naar steeds donkerder romans naar psychologische thrillers. Met haar laatste thriller belandde ze in Engeland op #1 in de bestsellerlijst en in Amerika in de top tien.

Mening

Een sterke psychologische roman was dit weer. Er zit veel onderhuidse spanning in, je voelt gewoon dat er met een aantal personages wat mis is. Maar echt eng spannend was het weer nergens. Misschien moet ik toch maar de term “suspense novel” voor dit soort boeken aan gaan houden, zoals Matthias Edvardsson zijn boek Goede buren noemde tijdens de Scandi Crome night waar ik dit stukje over schreef. Ik heb er nog steeds niet een juiste Nederlandse term voor. Maar thriller voldoet niet. Anyway, ik ben dol op psychologische romans, dus ook dit boek vond ik weer heerlijk. In 5 delen lees je het verhaal van Laurel die haar jongste dochter Ellie plotseling kwijt raakt en hoe ze haar leven op de rails probeert te houden al 10 jaar lang. En dan vooral nu, nu er ineens schot in de vermissingszaak van Ellie komt en Laurel vanuit het niets een leuke man leert kennen. Vanuit verschillende perspectieven en in verschillende tijden (heden en vroeger, aangegeven met Toen) wordt steeds een beetje meer duidelijk wat er allemaal gebeurd is met Ellie. De verhaallijnen zijn in verschillende vormen geschreven, de derde persoon, maar soms ook de eerste. De dochter van de nieuwe vriend van Laurel zet alles eigenlijk weer op scherp, want ze lijkt zo op Ellie dat de hele geschiedenis weer naar boven komt. Er zijn vier hoofdpersonages, waaronder Laurel, Floyd en Poppy, die alle puzzelstukjes uiteindelijk samen voegen. Je weet lang niet helemaal hoe het in elkaar steekt en dat is op zich wel knap. Het is net anders dan je denkt. Maar niet minder bizar eigenlijk. Er zitten in het begin wel wat aanwijzingen in het boek, bedacht ik achteraf. Maar die heb ik niet genoeg opgeslagen om daar tijdens het lezen iets mee te doen. (Naderhand zag ik ze wel natuurlijk.)

Mooi is de veranderende familieband tussen Laurel, haar ex, haar kinderen, haar nieuwe vriend en zijn dochter. Hoe deze mensen een invloed op elkaar hebben en hoe dat in relatief korte tijd anders wordt. Door de gebeurtenissen van nu? Door de dochter van Floyd? Door de combinatie ban die twee denk ik.

Er zijn, behalve fysiek, opvallende gelijkenissen tussen het dochtertje van Floyd en Ellie. Waarvan ik de boekgerelateerde eruit pikte (op blz 116 en 117): “‘Wat vind je zo fijn aan fictie?’ Poppy houdt het boek stevig vast. ‘Verhalen,’ zegt ze, ‘zijn de enige dingen in het leven die echt zijn. De rest is een droom.’ Laurel en Paul knikken glimlachend. Dan kijken ze elkaar weer even aan. Geen wrange blik deze keer, maar een verontruste. Ellie las vroeger ook twee boeken in de week en als zij haar weleens plaagden omdat ze altijd met haar neus in een boek zat, zei ze altijd: ‘Als ik een boek lees, lijkt dat het echte leven, en als ik het boek neerleg, ben ik weer terug in de droom.’”

Ik vond dit boek wel weer heerlijk om te lezen, ondanks dat er geen hele erge spanning in zat. Dus, hou je van psychologische romans, lees dot boek gerust!

Ik ben me alleen wel af gaan vragen wat de verleden tijd is van afschrikken, want ik zou schrok af zeggen in plaats van schrikte af. Maar dat is vast fout, als het meerdere malen (oké, twee keer, maar toch) voorkomt in het boek.

 

Boekinformatie

Titel: Toen was ze weg

Auteur: Lisa Jewell

Oorspronkelijke titel: Then She Was Gone

Vertaler: Ineke de Groot

ISBN: 9789400513655

Uitgever: A.W.Bruna

Verschijningsdatum: 5 juli 2021

Aantal pagina’s: 320

Prijs: € 18,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten