dinsdag 31 augustus 2021

Esther Verhoef - De nachtdienst

Een nieuwe Esther Verhoef, hoera! Ik ben dol op de boeken van deze schrijfster. En van dit boek kocht ik de luxe editie (die wat duurder is dan de hieronder genoemde prijs): gebonden, leeslint, fluwelen kaft, stofomslag, gekleurde pagina randen maar bovenal genummerd en gesigneerd!

Het verhaal

Een mysterieuze patiĆ«nt verstoort je nachtdienst. Nu ben je nooit meer veilig.

Dierenarts Emma van Eerd woont met haar veertienjarige dochter boven de praktijk. Tijdens een nachtdienst dwingen twee gemaskerde mannen haar een levensreddende operatie uit te voeren op hun zwaargewonde vriend. Emma zet alles op alles, zich er niet van bewust dat dit nog maar het begin is.


De schrijver

Esther Verhoef is een van de succesvolste en veelzijdigste schrijvers van Nederland. Zij is onze meest bekroonde en genomineerde thrillerauteur. Van haar psychologische thrillers en romans zijn in eigen land ruim 2,8 miljoen exemplaren verkocht. 

Mening

Ik ben helemaal in mijn nopjes met mijn mooie boek! Nog voor ik het had gelezen was ik blij. Het ziet er mooi uit, voelt lekker aan, ik heb nummer 432, met liefs van Esther Verhoef, ik maak snel een knoopje in het leeslint en bewonder de paginaranden die van oranje onder naar geel boven kleuren. Zucht! Prachtig!



En dan lekker lezen. Het boek gaat dus over Emma, dierenarts bij Dierenkliniek De Bosrand, en haar 14-jarige dochter Vegas, die samen boven de kliniek wonen. Met kat Anubis, die zo mooi het omslag versiert en, zoals de flaptekst al zegt, begint het boek met een nachtdienst waarin Emma het leven van een mens moet redden. Alleen is dat nog maar het begin van alle ellende. Want onbedoeld wordt Emma meegezogen in iets waar ze eigenlijk geen weet van heeft en buiten staat. Terwijl haar puberdochter omgaat met foute vriendjes en ook de verkeerde kant op wordt getrokken. Het gaat allemaal van kwaad tot erger en alle personages hebben verkeerde keuzes gemaakt.

Er zijn nogal wat personages ook, wat het verhaal in het begin wat ingewikkeld maakt, maar uiteindelijk komt het allemaal wel een soort samen. Het een zet het ander in werking en misverstand op misverstand vindt plaats.

De 177 korte hoofdstukken zorgen ervoor dat het verhaal als een trein leest. Je blijft bezig, nog een hoofdstuk, en nog eentje dan. Voor je het weet heb je het boek uit. En niet alleen zit er vaart in de hoofdstukken, ook door alle acties die de personages meemaken zit je een beetje in een achtbaan. En dat is nou eigenlijk mijn probleem met dit boek. Het is een beetje veel allemaal. Van alles… Alleen waar normaal gesproken het verhaal wel diepgang heeft, vind ik dat in dit boek moeilijk te vinden. Je krijgt wel een beetje mee wie waarom wat doet, maar niemand wordt echt goed uitgewerkt. En dat vind ik jammer. Hierdoor maken de karakters eigenlijk geen ontwikkeling door. Behalve Vegas, maar die ontwikkeling komt nauwelijks aan bod.

En toch hou ik van de boeken van Esther Verhoef, al viel deze me een beetje tegen. Het is echter een heerlijk vakantieboek waar je makkelijk korte stukjes even in kunt lezen voor je weer het zwembad in duikt. Ik hoop dat Verhoefs volgende boek weer een psychologische roman is als Tegenlicht of Nazomer (waar ik tijdens de NS Publieksprijs voor streed en dit stukje over schreef) want dat vond ik haar beste boeken!

Andere blogjes over boeken van Esther Verhoef die ik schreef:

 Over Labyrint: https://pleuntjeswereld.blogspot.com/2020/03/esther-verhoef-labyrint.html

Over Facade: https://pleuntjeswereld.blogspot.com/2019/04/esther-verhoef-facade.html

Boekinformatie

Titel: De nachtdienst

Auteur: Esther Verhoef

ISBN: 9789044643589

Uitgever: Prometheus

Verschijningsdatum: 6 juli 2021

Aantal pagina’s: 384

Prijs: € 22,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten