dinsdag 10 augustus 2021

Chloe Benjamin - De anatomie van dromen

Zoals jullie misschien wel weten, lees ik veel boeken vanwege hun omslag. Zo ook dit boek. Het ziet er mooi uit, dus lezen maar! 

Het verhaal

Wanneer Sylvie Patterson, een leerling van een kostschool in Californië, verliefd wordt op Gabe, een levendige maar ongrijpbare klasgenoot, wordt ze meegezogen in een experiment dat haar leven voorgoed verandert. Het schoolhoofd, dr. Adrian Keller, is een charismatische wetenschapper die alles in de waagschaal stelt voor het onderzoek naar lucide dromen, en de mogelijke therapeutische werking ervan. In de zes jaar die volgen worden Sylvie en Gabe opgeslokt door het werk van deze Keller, en zij volgen hem door het hele land.

Als het onderzoek hen naar het Midwesten voert, raken ze verwikkeld in een complexe verhouding met hun mysterieuze buren, en Sylvie begint te twijfelen aan de ethische bedoelingen van Keller. Als ze de grens onderzoekt tussen wat echt is en wat niet, ontdekt ze dat ze niemand kan vertrouwen – ook zichzelf niet. 

De schrijver

Chloe Benjamin groeide op in San Francisco en studeerde aan Vassar College en de University of Wisconsin. Haar debuutroman The Anatomy of Dreams won de Edna Ferber Fiction Book Award en was genomineerd voor de Center for First Fiction Novel Prize. Haar verhalen verschijnen in verschillende tijdschriften en haar werk wordt in meer dan dertig landen vertaald. 

Mening

Dit boek is het debuut van deze auteur, maar het verschijnt in Nederland als haar tweede boek. Eerder verscheen De onsterfelijken. Dat boek heb ik nog niet gelezen, maar staat op mijn immer groeiende wil ik nog lezen lijst. En dus las ik het debuutboek eerst. En wat voor boek was dat! Ik vond het erg bijzonder. Het onderwerp, lucide dromen, kwam op een andere manier aan bod dan in De schaduwvriend, wat ik aan het begin van dit jaar las en waar ik dit stukje over schreef. Dit boek gaat veel verder in op lucide dromen, en vooral op het bewust maken van mensen dat ze dromen. Sylvie en Gabe kennen elkaar al sinds de middelbare school waar ze een stelletje waren. Jaren later komen ze weer bij elkaar om voor Professor Keller te werken aan zijn project. Je gaat steeds heen en weer in de tijd, waardoor je steeds meer achtergrond te weten komt bij het heden.

Het boek is verdeeld in 3 delen: avondschemer, nacht en ochtendgloren. En binnen die delen zijn er hoofdstukken met doorlopende hoofdstuknummers en plaats- en jaar aanduidingen.

Je wordt, in de ik-vorm vanuit Sylvie, meegenomen op een ontdekkingsreis over dromen. En het is eigenlijk vooral de droom van professor Keller die ze willen waarmaken. Maar of alles nou echt door de beugel kan, daar twijfelt Sylvie ook wel eens aan. Patiënt 222 is een mysterie, maar zo zijn er meer.

Het is echt fascinerend geschreven en ik ging erg mee in het verhaal. Maar ik weet niet zo goed aan wie ik dit boek nou echt aan kan raden. Het is iets wat ik niet goed kan plaatsen, maar erg mooi geschreven. En eigenlijk zou je het boek alleen al voor het omslag willen lezen. Het stofomslag is al prachtig, maar als je dat van het boek afhaalt is het boek eigenlijk nog mooier! Dat doen ze goed daar bij Meulenhoff.

Het is denk ik een boek voor mensen die wel van een bijzonder verhaal houden en graag iets anders lezen. 

Boekinformatie

Titel: De anatomie van dromen

Auteur: Chloe Benjamin

Oorspronkelijke titel: The Anatomy of dreams

Vertaler: Lucie Schaap

ISBN: 9789029094474

Uitgever: Meulenhoff

Verschijningsdatum: 7 april 2021

Aantal pagina’s: 376

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten