vrijdag 13 mei 2022

Esmir van Wering - Mijn vader, alzheimer en ik

Voor het AD, en dan meer specifiek de Mezza van 7 mei, ben ik gevraagd namens De Kler Zoetermeer 5 boeken te tippen. Er zaten wat restricties aan vast, waardoor ik soms op iets anders uit kwam dan vooraf gedacht. Maar dit boekje had ik al snel in de gaten om te tippen. 

Het verhaal

De ziekte van Alzheimer staat erom bekend dat je elkaar langzaam kwijtraakt. Maar als de vader van auteur Esmir van Wering de diagnose alzheimer krijgt en zij de enige mantelzorg-kandidaat is, heeft dit naast alle ellende en verdrietige momenten ook onverwacht positieve gevolgen die ze voor geen goud had willen missen. Door het mantelzorgen – haar wekelijkse vaderdochterdagen – krijgt ze alsnog de band met haar vader die ze in haar jeugd zo heeft gemist. Terwijl de alzheimer meer en meer vat op haar vader krijgt, leren ze elkaar steeds beter kennen én liefhebben. Dit zorgt niet alleen voor treurige en wrange situaties, maar ook voor herkenbare, vrolijke en ontroerende momenten. 

De schrijver

Esmir van Wering(1974) is auteur, journalist en optimist en schrijft een wekelijkse column voor het tijdschrift Vriendin. Haar levensmotto: geniet, lacht, wees nieuwsgierig en een beetje naïef, maak fouten en doe regelmatig iets dat je eigenlijk niet durft. 

Mening

Dit boekje had ik al voorbij zien komen voor ik boeken mocht tippen. Maar toen liet ik het, vanwege mogelijke herkenbaarheid, liggen. Toen ik ging denken over welke boeken ik wilde tippen, kwam dit boek toch al snel naar voren. Omdat ik van psychologische romans en thrillers hou en dot, hoe wrang ook, toch ook een psychologische link heeft. Daarnaast is het voor mij, helaas, erg herkenbaar. Het boek bestaat uit 73 korte stukjes over de dingen die Esmir meemaakt tijdens het mantelzorgen. Ik ben zelf geen mantelzorger, maar wel bekend met alzheimer in de familie. Deze vader is in een minder ver stadium dan in min situatie, dus ik weet wat er allemaal nog komt. En zelf vind ik het dus erg moeilijk om direct mee om te gaan, maar ik doe mijn best. En kan ook uit deze stukjes weer dingen halen die ik mee kan nemen. Dat is het fijne aan deze bundel. Herkenbaarheid en zonder bedoeling tips! 

Boekinformatie

Titel: Mijn vader, alzheimer en ik

Auteur: Esmir van Wering

ISBN: 9789050191227

Uitgever: Meander

Verschijningsdatum: 29 maart 2022

Aantal pagina’s: 96

Prijs: € 16,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten