dinsdag 3 mei 2022

Ik luisterde in april: Wim Bax en Maren Stoffels

Ik werkte weer veel de afgelopen maand, dus wandelen schoot er wederom bij in. Maar toch luisterde ik twee boeken! Het overkoepelende thema is bos zie ik nu ik beide voorkanten zo zie in dit blogje.

Wim Bax - Hou het stil

Het verhaal: Een ijzingwekkend verhaal over verborgen misdaden, massahysterie en wraak. Het is begin jaren zestig en medicijnenstudent Jacob keert halsoverkop terug naar zijn geboortedorp Welcherum, omdat zijn gehandicapte broer Jos uit het niets hun moeder heeft aangevallen. Eenmaal aangekomen stapelen de opmerkelijke en vaak angstaanjagende gebeurtenissen zich snel op. Er is iets aan de hand met het dorp en zijn bewoners, maar wat? Met hulp van psychiater Guido Kroon, die werkt in de instelling waar Jos is ondergebracht, gaat Jacob op onderzoek uit. Zouden de voorvallen iets te maken kunnen hebben met het lijk dat onlangs in het Welcherumse bos is gevonden?

Mening: soms vergeet je dat het boek begin jaren ‘60 speelt, maar eigenlijk merk je aan alles dat het niet in het nu speelt. Het verhaal vond ik erg goed, mysterieus, spannend en het gewone leven van een student die zichzelf ontdekt.het verhaal van de gebeurtenis die alles op scherp zet in het dorp is goed opgebouwd en uitgewerkt, alle puzzelstukjes vallen in elkaar op het eind. Het nevenverhaal van Guido en Jacob vond ik ook goed in het tijdsbeeld passen. Interessant boek!

 

Maren Stoffels - Lock Down

Het verhaal: Drie vrienden huren midden in het bos een boerderij, zonder internet. Telefoons en social media zijn deze week verboden. Hun zelfverzonnen lockdown moet ervoor zorgen dat ze zich goed kunnen concentreren op de naderende examens. Maar al snel blijkt dat zij niet alleen zijn. Iemand houdt hen vanuit het bos in de gaten. Iemand die al hun geheimen kent. Iemand die wel héél ver gaat voor wraak... Net als in haar eerder verschenen, veelgeprezen thrillers houdt Maren Stoffels je vanaf de eerste tot de laatste bladzijde op het puntje van je stoel. Meesterlijk speelt ze met de personages, met de perspectieven en verhaallijnen, laat ze de waarheid telkens weer kantelen als in een caleidoscoop. In deze ingenieuze thriller is niets wat het lijkt.

Mening: De boeken van Maren Stoffels in haar Young Adult lijn hebben altijd iets spannends, niet alleen het omslag, ook de titels passen daarbij. (Escape-Room, Lock Down, Room Service). Het zijn thrillers voor jongeren en dat klopt. In dit boek loopt de spanning hoog op en is niets wat het lijkt. Lotus, Nova en Vin zijn een hechte vriendengroep maar kennen ze elkaar wel zo goed als ze denken? Daar komen ze achter tijdens hun zelfverkozen lock-down in een boerderij in Duitsland, waar ze zouden aan leren voor hun examens. Ik hoop maar dat mijn kinderen wel de rust hebben om thuis te leren als ze zo ver zijn… ik weet na de ontknoping die ik niet aan zag komen, niet precies wat ik er van vind, maar spannend was het zeker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten