vrijdag 20 mei 2022

Edwin Winkels - Xiringuito

Een nieuwe roman van Edwin Winkels, top! Zijn vorige roman, En ze deed het, was een van de eerste boeken waar ik serieus een blogje over schreef. En de reactie van Edwin maakte dat ik helemaal blij werd en door ben gegaan (een tweetje, dat het zo leuk was dat mensen blogjes schreven en publiceerden). Dit is het blogje over zijn vorige roman. Ik heb even geoefend op de naam van het boek, maar inmiddels kan ik het uitspreken hoor. Dus nu kon ik het ook gaan lezen.

Het verhaal

Barcelona, 1991. De stad maakt zich op voor de Olympische Spelen. Een gebeurtenis die de metropool voorgoed zal veranderen en op de toeristische wereldkaart zal zetten. Maar de inwoners weten dat nog niet terwijl zij al jarenlang zuchten onder de grondige renovatie. Tot de slachtoffers van de modernisering behoren de twintig xiringuito’s van Barceloneta. De populaire eettentjes aan het strand van de oude, smoezelige visserswijk worden opgeofferd voor een nieuwe boulevard. Zo ook Cal Pepe, al vijftig jaar in handen van dezelfde familie, waar de dreiging van de sloophamers tot grote onzekerheid en spanningen leidt binnen het gezin van de eigenaren Pepe en Montse. 

De schrijver

Edwin Winkels (1962) is schrijver en journalist. In 1988 emigreerde hij naar Barcelona waar hij als verslaggever en stadschroniqueur ruim twintig jaar werkte voor de krant El Periódico. Tegenwoordig is hij correspondent van het AD en schrijft hij zowel fictie als non-fictie boeken. Xiringuito is zijn vijfde roman. 

Mening

Wat een fijn boek is dit! Heerlijk leesbaar en een mooi verhaal. Ik ken Barcelona alleen van na de Olympische Spelen, maar zelfs dan is het heel herkenbaar. Het verhaal speelt in aanloop naar de Olympische Spelen van 1992 en de veranderingen die de stad daarvoor moet ondergaan. Er zijn twee verhalen. Eentje over de Xiringuito’s, de eettentjes aan de rand van Barceloneta (de wijk van Barcelona die aan het strand ligt). Deze lijn neemt het grootste gedeelte van het boek in beslag en je leest en leeft mee met Pepe, Montse, Marisol, Chechu en Adela en hun xiringuito en de strijd om te overleven. Iedereen van het gezin staat er anders tegenover en die tegenstellingen komen heel mooi in het boek naar voren. De dynamiek in het gezin wordt door iets heel anders beheerst, wat ook duidelijk wordt in het boek en wat je eigenlijk ook steeds voelt, er is iets aan de hand met het gezin, maar wat..

Daarnaast is er het verhaal van de stad Barcelona zelf, geschreven vanuit de stad in de eerste persoon. Die hoofdstukken komen minder voor, maar ze zijn erg interessant. Je leert over het ontstaan en het bewegen van de stad door de jaren heen. Wat ik bijzonder vond, was dat er helemaal niet gesproken werd over Gaudi, die normaal echt alle aandacht krijgt als het over de bouw van Barcelona gaat. Maar in dit boek krijgt stedenbouwkundige Ildefons Cerdà alle credits. Hij is de held van Barcelona: “Hij sneed niet maar creëerde. Hij sloopte niet maar voegde toe. […] Er is geen belangrijker man in mijn leven geweest. Bijna alles wat ik nu ben, heb ik aan hem te danken.” (p.101) Ik heb meteen opgezocht wie deze man was, al komt dat ook aan bod in het boek.

Ook leuk is het weetje waar de naam Xiringuito vandaan komt.

En achteraf, met de kennis van nu, is het interessant om te lezen over 1991 (de tijd waarin het verhaal speelt) en dat de mensen zich toen niet konden voorstellen dat er toeristen zouden blijven komen na de Olympische Spelen.

Ik vond dit weer een heel fijn boek van Edwin Winkels. Zijn eerste roman ligt nog ongelezen te wachten, dus die komt vast ook nog aan de beurt. En ondertussen wacht ik (rustig) op een volgende roman van hem. Want wat ik tot nu toe las, was steeds zeer de moeite waard! 

Het buikbandje voor de exemplaren in onze winkel in Voorschoten is geschreven! (De andere winkels volgen snel, als ik daar weer ben.)

Boekinformatie

Titel: Xiringuito

Auteur: Edwin Winkels

ISBN: 9789463810906

Uitgever: Uitgeverij Podium

Verschijningsdatum: 12 april 2022

Aantal pagina’s: 286

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten