vrijdag 6 mei 2022

Fedor de Groot - Sønderho

Iedere keer als ik de Primera in mijn dorp binnen liep, vroeg de eigenaar (die weet dat ik in een boekhandel werk en veel lees) of ik dit boek al had gelezen. En steeds was het antwoord nee… maar toen ik het boek kon lezen van een oud-collega van de bieb (dankjewel Rienke!) was het dan toch zo ver. Ik kon het boek van mijn dorpsgenoot gaan lezen! 

Het verhaal

Monika Hedegaard, rechercheur bij de politie van Kopenhagen, linkt twee lopende zaken aan elkaar: een vermoorde vrouw die op haar lijkt en een gecodeerde dreigbrief. Vanwege een onverklaarbare DNA-match met haarzelf en het slachtoffer wordt Monika van de zaak gehaald. Samen met haar zus Isabel start ze een eigen onderzoek. Bij een dossierstudie stuit onderzoeksjournalist Owen Cuperus op het geheime persoonsverwisselingprogramma “GenMedical” uit de Tweede Wereldoorlog. Als hij een link naar Isabel vindt, contacteert hij haar. Dan blijkt dat ze meer raakvlakken hebben dan het onderzoek alleen. Ze bundelen hun krachten om een gevaarlijke tegenstander het hoofd te bieden. Tijdens een confrontatie in een oud laboratorium in Sønderho, een dorpje op het Deense Waddeneiland Fanø, komt het verleden opnieuw tot leven en vallen alle puzzelstukjes op hun plaats. 

De schrijver

Fedor de Groot (1967) wilde al lang een eigen thriller schrijven in de geest van Clive Cussler: leerzaam, spannend en met een vleugje geschiedenis. In Sønderho is het hoofdthema de genetica, waar hij veel research naar deed. Samen met zijn vrouw en hond woont hij in een dorp bij Delft. 

Mening

Eerlijk is eerlijk, als ik niet in hetzelfde dorp als Fedor had gewoond, had ik dit boek nooit gelezen. En nu ik het uit heb, is het oké dat ik het heb gelezen, maar het is niet echt mijn boek. Het is niet slecht ofzo, het is denk ik de manier van schrijven waardoor ik niet gepakt werd door het geheel. Het gegeven van het verhaal is erg interessant, genetica. En het is ook goed uitgewerkt. Je merkt dat De Groot weet waar hij het over heeft en dat hij grondig research heeft gedaan. Maar het blijft nogal afstandelijk en voor mij missen de karakters diepgang. Het boek begint met een proloog uit 1998, waar meteen iets heftigs gebeurt. Daarna volgt een rommelig stuk met veel losse hoofdstukken in verschillende tijden en op verschillende plaatsen. Die heb je allemaal wel nodig in het verhaal, maar het is een beetje veel. Gelukkig zijn alle hoofdstukken voorzien van een datum en plaats, zodat je een tijdlijn kunt maken. Zodra de eerste dode is gevallen in 2017 komt het verhaal een beetje tot rust en begint het uitwerken. En dat uitwerken is goed gedaan. Codes spelen een belangrijke rol in het verhaal en dat maakt het spannend. Kan ik die code ook ontcijferen? Het verhaal is in de 3e persoon geschreven, behalve de hoofdstukken waarbij je door de ogen van de dader kijkt, die zijn in 1e persoon.

Vanwege de genetische componenten in het boek, is het lang onduidelijk hoe het precies zit allemaal, maar uiteindelijk vallen alle stukjes wel in elkaar en voert het allemaal terug naar de Tweede Wereldoorlog. Dus ook geschiedenis in dit boek!

De Owen van de achterflap (en de tekst van het verhaal hierboven) doet pas halverwege het boek zijn intrede en je weet dat je toewerkt maar de confrontatie in Sønderho die aan het eind van de tekst genoemd wordt. Dus daarvan moet het boek het niet hebben qua spanning. De korte afwisselende hoofdstukken zorgen daar wel voor.

Opvallend vond ik de vele dialogen in het boek (en de grootte van de letter). Het boek is wel zo te verfilmen denk ik, want het is wel in die stijl geschreven. Een aardig debuut! Maar niet helemaal mijn ding dus.

Op naar het volgende boek! 

Boekinformatie

Titel: Sønderho

Auteur: Fedor de Groot

ISBN: 978949323360

Uitgever: Godijn Publishing

Verschijningsdatum: 9 oktober 2021

Aantal pagina’s: 408

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten