vrijdag 27 mei 2022

Jennifer Egan - Het snoephuis

 Dit boek had ik al voorbij zien komen en het had al mijn aandacht. Ik wilde het voor moederdag of mijn verjaardag vragen. Maar toen kwam het AD op mijn pad en zocht ik naar zeer recent verschenen boeken. Dit was er een van, die dus niet kon wachten tot moederdag. Ik kocht en las het meteen!

 

Het verhaal

Het is 2010. De succesvolle, maar rusteloze ondernemer Bix Bouton spreekt een professor van Columbia University, die experimenteert met het menselijk geheugen. Tien jaar later geeft Bix’ nieuwe technologische programma Greep op uw onbewuste toegang tot al je herinneringen, die je bovendien met anderen kunt uitwisselen. Het systeem verleidt velen – hoewel niet iedereen.Egan weeft de verregaande gevolgen van het programma door de levens van verschillende personages, wier paden zich meermaals kruisen. In haar spectaculaire verbeeldingswereld bestaan er ‘ tellers’ die menselijke verlangens opsporen en uitpluizen, en ‘ontduikers’, die het collectief bewustzijn ontduiken omdat ze inzien wat de prijs is van ‘een hapje van het snoephuis’. 

De schrijver

Jennifer Egan (1962) woont in Brooklyn, New York. Voor Bezoek van de knokploeg ontving ze onder meer de Pulitzer Prize en de National Book Critics Circle Award. Ook haar laatste roman Manhattan Beach werd een internationale bestseller. 

Mening

Ik heb de andere boeken van Jennifer Egan ook gelezen. Bezoek van de knokploeg al ruim 10 jaar geleden toen het uit kwam. En ik kan er geen zinnig woord over zeggen, behalve dat ik het toen goed vond. Want toen Manhattan Beach verscheen wist ik niet hoe snel ik dat moest lezen. En dat ging over een van de eerste vrouwelijke duiksters en was erg interessant. Dus het was zeker geen straf om dit boek snel te moeten (mogen) lezen.

En het stelde niet teleur, het liet me zelfs werken, heerlijk! In de hoofden van al die verschillende mensen die ogenschijnlijk niks met elkaar te maken hebben, maar in ieder gedeelte lees je dan ineens toch iets waardoor er een link naar elkaar toe is. De personages vertellen hun verhaal op verschillende manieren, waaronder via mails die heen en weer gaan en een soort twitter-instructies voor een spion. En iedere keer moet je daar even aan wennen, maar iedere keer pakt het wel.

Het verhaal begint met ondernemer Bix die een keer geen visioen heeft voor een volgend groots plan. Tijdens een bijeenkomst om te praten over Miranda Klein, brengt iemand hem op het idee om herinneringen te uploaden. Dit mondt uit in het Collectieve Geheugen, waar iedereen zijn bijdrage aan kan leveren. Op deze manier ontstaat er, door de herinneringen van veel mensen te combineren, een soort algehele herinnering en completer beeld van iemand. Maar hoe ver wil je daarin mee gaan? Het verhaal omvat zo’n vijftig jaar denk ik, van het verleden, maar ook in de (nabije) toekomst.

Ik moet Het alles van Dave Eggers nog lezen, maar dit deed me een beetje aan De cirkel denken en ik weet dat zijn nieuwe boek daarop verder gaat. Er moeten weer even wat boeken tussen dit boek en dat van Eggers zitten, maar die komt nu dus wel echt aan de beurt snel.

Geen makkelijk boek dit snoephuis, maar wel een hele toffe uitdaging!

 

Boekinformatie

Titel: Het snoephuis

Auteur: Jennifer Egan

Oorspronkelijke titel: The Candy House

Vertaler: Arjaan & Thijs van Nimwegen

ISBN: 9789029545501

Uitgever: Arbeiderspers

Verschijningsdatum: 5 april 2022

Aantal pagina’s: 368

Prijs: € 24,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten