dinsdag 24 mei 2022

Evelien Feltzer - De zomer waarin ik in een caravan woonde

Dit boek zag ik liggen in Wassenaar. En aangezien ik meer kinderboeken lezen als soort goed voornemen heb, besloot ik dit boek mee te nemen. 

Het verhaal

Juno baalt als een stekker. In de zomer voor ze naar groep 8 gaat kopen haar ouders een camping in een gehucht aan de andere kant van het land. Voor Juno voelt het als de andere kant van de wereld. Dag vrienden. Dag hoofdrol in de musical. Om haar ouders te laten voelen hoe boos ze is, besluit ze geen stap buiten de caravan te zetten waar ze tijdelijk wonen. Alles verandert als de caravan van de buurvrouw in brand vliegt en Juno wel naar buiten móét. Die nacht ontmoet ze Dean. Hij neemt Juno mee op sleeptouw en laat haar zien hoe bijzonder de camping is. Zou het Juno dan toch lukken om zich thuis te gaan voelen op de allerlaatste plek waar ze ooit wilde wonen? 

De schrijver

Evelien Feltzer (1975) volgde de theaterdocentenopleiding en werkte onder meer op een jeugdtheaterschool en achter de schermen bij diverse televisieprogramma’s. Ze staat voor de klas en schreef daarnaast het kinderboek Waterwatje, waarmee ze de longlist van de Hotze de Roosprijs 2018 behaalde. Daarna schreef ze de jeugdromans Tien vragen aan mijn vader en De zomer waarin ik in een caravan woonde.

Mening

Een aardig kinderboek voor kinderen vanaf een jaar of 10. Verhuizen is nooit leuk als je jong bent (ik spreek uit ervaring). Dus ik kan me de frustratie van Juno echt helemaal voorstellen als ze in de zomervakantie tussen groep 7 en 8 verhuist naar de andere kant van Nederland. Had even een jaartje gewacht, riep ik al in gedachten naar de ouders.

Nu was het een soort “Ik vertrek” maar dan in Nederland setting.

Het verhaal vond ik niet zo diepgaand, dat hoeft ook niet bij een kinderboek, maar eigenlijk vond ik dit wel erg makkelijk. Juno doet boos en blijft binnen ondanks de brandende hitte, leuke campinggasten arriveren maar Juno is nog steeds boos en blijft nog steeds binnen. Alles is stom, haar oude vrienden negeert ze ook maar want die zijn te ver weg. Dan breekt er ‘s nachts brand uit en moet Juno wel naar buiten, mensen wakker maken. En dan blijken ze ineens best oké, zeker Dean! En vanaf dat moment wordt het een blij verhaal (mede doordat Dean wel wat nuttige opmerkingen maakt) over hoe leuk het eigenlijk wel niet is en dat de nieuwe mensen ook aardig zijn. En dat 203 km eigenlijk best te overbruggen is, zeker in verhouding tot Japan. Eind goed al goed dus.

Een dun verhaaltje voor een paar uurtjes vermaak. Voor de doelgroep wel leuk denk ik, zeker voor in een hangmat tijdens de vakantie.

Boekinformatie

Titel: De zomer waarin ik in een caravan woonde

Auteur: Evelien Feltzer

ISBN: 9789000372010

Uitgever: Van Holkema & Warendorf

Verschijningsdatum: 29 juni 2021

Aantal pagina’s: 160

Prijs: € 14,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten