vrijdag 24 juni 2022

Abbie Chalgoum - Ik blijf bij je

Opeens was daar een tweetje van Abbie, dat hij zijn boek weg gaf aan een volger. Iedereen die ik daar zie reageren is heel erg onder de indruk van het boek, dus ik waag een poging. Het werden vijf boeken en ik was een van de gelukkigen. Het duurde even, maar ik heb het gelezen. 

Het verhaal

Het is 1983 wanneer Abbie Chalgoum als peuter van Marokko naar Nederland emigreert. Dertig jaar later is hij dé knuffelallochtoon van Venlo: hij is een populaire docent op het Valuascollege, speelt in de Venlose Revue, wordt Prins Carnaval, kruipt in de huid van Jezus tijdens de Passiespelen en staat op de kieslijst van de PvdA in Venlo. Abbie is het toonbeeld van integratie en het leven lijkt hem toe te lachen.Maar dan, in 2013, beleeft hij de donkerste nacht van zijn leven. Vanwege de duistere stemmen in zijn hoofd lijkt er maar één uitweg mogelijk. Hij onderneemt een zelfmoordpoging die hij ternauwernood overleeft. Want wat zijn buitenkant niet laat zien, is het voortdurende gevecht om erbij te horen.

De schrijvers

Abbie Chalgoum (1979, Marrakech) is acteur en mbo-docent IVS. Alwin Grijseels (1979, Tegelen) is toneelschrijver en hielp Abbie bij het schrijven van deze autobiografische roman. In 2022 verschijnt zijn theaterversie van Ik blijf bij je

Mening

Wat een heftig boek was dit! Over hoe iemand heel erg probeert ergens thuis te horen en zichzelf daardoor zo in allerlei bochten wringt (in het begin). En daarna over iemand die er gewoon bij hoort, maar door anderen zo niet wordt gezien. Wat een spagaat moet dat zijn. En het een leidt tot het ander. Een depressie en niet zo’n beetje ook. Je voelt de eenzaamheid, je hoort het roepen om hulp.

Het boek is in de ik-vorm geschreven en bestaat uit herinneringen aan de jeugd van Abbie, hoe het er thuis aan toe ging (niet al te vriendelijk door de vader, moeder en zus waren wel lief). Daarnaast is er het gevecht tegen de depressie in het heden (van 2013). Het boek is een roman, maar bevat ook echte aspecten zoals de Jezus in de Passiespelen en Prins Carnaval. Het boek is gebaseerd op het leven van Abbie, dus ik ga er vanuit dat het overgrote deel autobiografisch is.

Het boek is inderdaad heftig, zowel de gebeurtenissen van vroeger als het gevecht met de depressie. Fijn dat we mensen zijn die Abbie hebben gehoord. Het is dapper hoe hij zo zijn verhaal vertelt. Ik hoop dat er mensen zijn die er iets aan zijn boek hebben.

De enige vraag die ik heb is in hoeverre de co-auteur geholpen heeft en op welke manier? Maar dat zou ik misschien gewoon kunnen vragen eigenlijk, want ik volg Abbie op twitter (zoals ik al zei) en hij reageert eigenlijk altijd op mensen. (dus die vraag komt nog Abbie!)

Dank Abbie, voor je boek! Niet alleen voor het fysieke exemplaar, maar vooral ook voor je verhaal. Ik ben blij dat de depressie niet gebleven is!

 

Boekinformatie

Titel: Ik blijf bij je

Auteur: Abbie Chalgoum

ISBN: 9789044646825

Uitgever: Prometheus

Verschijningsdatum: 31 augustus 2021

Aantal pagina’s: 256

Prijs: € 20,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten