vrijdag 3 juni 2022

Ik luisterde in mei: Dave Eggers, Anna Portin, Dana Smit en Anna Woltz

 Ik heb besloten meer boeken te luisteren en dat is gelukt. Want als ik onderweg naar de radio kan luisteren, kan ik ook een boek luisteren. Niet met een koptelefoon natuurlijk, maar gewoon via mijn iPad. Natuurlijk mis ik wel eens een stukje, maar ik moet zeggen dat het me erg goed bevalt. Dus ik heb lekker veel geluisterd de afgelopen maand!

Dave Eggers - Het alles

Het verhaal: Als het grootste techbedrijf ter wereld, de Circle, fuseert met het machtigste e-commercebedrijf, ontstaat het rijkste, gevaarlijkste – en vreemd genoeg het geliefdste – monopolie ooit: de Every. Delaney Wells lijkt niet bepaald de ideale nieuwe werknemer van de Every. Ze is een voormalig boswachter, zeer kritisch, maar weet dankzij haar charmes een beginnersbaantje te bemachtigen met maar één doel: het bedrijf van binnenuit kapotmaken. 
Het Alles is een bloedspannende satirische roman over het lot van kapitalisme, vrijheid en de menselijke soort.

Mening: Begin dit jaar werd in omver geblazen door De cirkel van Eggers, wat een boek. (Ik schreef er dit stukje over.) Dit is het vorig jaar verschenen vervolg daarop. En waar ik al bang voor was… het is een beetje van hetzelfde. Als slaat het door in absurditeit. Veel van wat Eggers schrijft is eigenlijk al aan de gang en ik hoop van harte dat het zich niet zo verder ontwikkelt als in het boek. Ondanks dat het wat over de top is, er staat niet voor niets satirische roman, vond ik het wel interessant genoeg om het helemaal af te luisteren. Ik zou zelf eerder De cirkel adviseren om te lezen dan dit boek. 

Ik moest overigens steeds erg lachen om de termen Everyones (voor mensen die bij The Every (het alles) werken en de everywannabees, voor zij die dat zouden willen.



Anna Portin - Radio Popov en de vergeten kinderen

Het verhaal: Alfred voelt zich vaak alleen. Zijn moeder kent hij niet en zijn vader is steeds op zakenreis. Als hij op een nacht door een lege maag niet kan slapen, wordt er opeens een krant bezorgd waar ook een appel en een boterham uit vallen. Maar als Alfred daarna de deur opendoet, is de krantenbezorger verdwenen. 
De volgende nacht zit Alfred weer klaar en de mysterieuze bezorger blijkt een vrouw te zijn, Amanda, die vergeten kinderen helpt. Alfred mag met haar mee en vanaf dat moment verandert alles: voor het eerst van zijn leven voelt Alfred zich ergens thuis. Bij Amanda vindt Alfred een oude radiozender en begint hij geheime radio-uitzendingen te maken voor andere Vergeten Kinderen. Maar hoe kan het eigenlijk dat Amanda zo goed is in het opsporen van deze kinderen? En wat zal Alfreds vader doen als hij eenmaal terug van zijn reis ontdekt dat zijn zoon weg is…? 
Mening: een verhaal over vergeten kinderen, sensoren en appels. En over vriendschap, radio maken en geheimen. Best een interessant verhaal over Alfred die door zijn vader aan zijn lot wordt overgelaten. Gelukkig is daar Amanda, de mysterieuze krantenbezorgster. Alfred is redelijk zelfredzaam en onderneemt actie, waardoor hij uit zijn isolement komt. Als hij een oude radiozender vindt, begint hij radio te maken voor andere vergeten kinderen. Een boek over eenzaamheid, geheimen en vooral vriendschap. Mooi boek voor kinderen vanaf een jaar of 10. 


Dana Smit - Zonder schuld

Verhaal: Zonder schuld van Dana Smit is het eerste deel uit de Hazel Kramer-reeks. Profiler Hazel Kramer wordt op een ochtend gebeld door Adam Palmer – inspecteur bij de Londense politie –, die haar hulp vraagt bij een uitzonderlijke moordzaak. Het slachtoffer en de plaats delict zijn bedekt met afval en alle sporen van de dader zijn gewist. Het doet Hazel denken aan een zaak uit het verleden en ze neemt contact op met Julius Bell – een meedogenloze advocaat. Hij stemt toe te helpen, maar onder één voorwaarde: hij wil bij de zaak betrokken blijven.

De tijd dringt, er worden meer moorden gepleegd en de leugens stapelen zich op. Julius, Adam en Hazel gaan op zoek naar de dader, maar langzaam komt Hazel erachter dat niemand de volledige waarheid spreekt, ook Julius en Adam niet. Ze staat er alleen voor. Als ze vervolgens ook twee dagen uit haar eigen geheugen kwijtraakt slaat de twijfel toe, kan ze zichzelf niet eens meer vertrouwen? Ze moet alles op alles zetten om de zaak op te lossen en haar reputatie te redden; lukt het haar de moordenaar te vinden, en ten koste van wie?

Mening: eh ja, wat zal ik eens zeggen. Het verhaal intrigeert genoeg om het af te luisteren. Er wordt goed afgewisseld tussen Hazel en Julius, de twee vertellers. Je hoort wat er bij de ene gebeurt en hoe die het beleeft, later vanuit het andere oogpunt terug door de bril van die ander. Dat maakt het interessant. En verwarrend, want je weet dat het dezelfde situatie is, maar die komt heel anders over. Wat mij een beetje stoort is dat je dus wel vooraf al weet dat het goed komt met Hazel, want dit is deel 1 van de 3. Dat maakt het hele verhaal een stuk minder spannend dan dat het had kunnen zijn. Maar misschien ben ik de enige die dat zo beleeft. Het verhaal is wat warrig, maar dat kan ook komen omdat ik, als ik onderweg ben, geen aantekeningen kan maken. En nu is het nog een jaar wachten op deel 2. Geen idee of ik dat nog ga luisteren of lezen. Ik denk dat het verhaal tegen die tijd al te ver weg is gezakt.


Anna Woltz - Ik lan nog steeds niet vliegen

Het verhaal: ZOMER 1945. Luuk van dertien gaat naar Denemarken om aan te sterken na de hongerwinter. Drie maanden lang mag hij lui in het gras liggen en bessen met room eten. Maar op de boerderij zijn twee meisjes met een geheim; voor de Nederlandse Ida en de Deense Kirsten is de oorlog nog niet voorbij. Luuk dacht dat hij volwassen was na vijf jaar bezetting, maar kan hij Ida en Kirsten ook helpen?

Mening: Wat een mooi boek over een onderwerp dat ik helemaal niet kende van de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog gaat Luuk, samen met veel andere kinderen, een paar maanden in een gastgezin wonen in Denemarken. Daar kunnen ze aansteken na de oorlog, want er is volop te eten. Helaas zit hij wel samen met de wat vreemde Ida in het gastgezin. Iedere keer wordt vanuit Luuk of Ida een stuk verteld en je hoort zo wat ze hebben meegekregen van de oorlog, wat hun geheim is. De maanden op het Deense platteland, vliegen voorbij. En waar ze eerst niks verstonden, spreken Luuk en Ida aan het eind redelijk goed Deens. Ze hopen het beiden nog eens te kunnen gebruiken. De verschillende verhalen van de kinderen lopen mooi door elkaar heen. Interessant boek voor kinderen vanaf 10 jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten