dinsdag 14 juni 2022

Griet op de Beeck - Jij mag alles zijn

 Ik heb dus echt nog nooit eerder iets van Griet Op de Beeck gelezen. Bij de genomineerde boeken van de NS-Publieksprijs zat, toen ik in de jury zat, een van haar boeken. Daar ben ik in begonnen, maar ik hoorde haar stem de hele tijd tijdens het lezen, dus na 40 pagina’s heb ik da5 boem weggelegd en laten liggen. Nu zag ik in Wassenaar een leesexemplaar van dit boek en besloot ik toch nog een poging te wagen. 

Het verhaal

Het was niet altijd zo. Vroeger werd er gelachen en gepraat en feestgevierd. Dat dénkt Lexi niet alleen, dat wéét ze, want er bestaan foto’s van. Van mama in een kanariegele jurk, een sigaret in de ene hand, een glas in de andere. Ze kijkt recht in de camera en steekt haar tong uit. Niet om gemeen te zijn, maar om gek te doen, dat kan je zien. En er is er een van mama die danst terwijl iedereen kijkt. En van mama die op papa’s knieën zit terwijl ze allebei praten met andere mensen die maar half op de foto staan. Halve mensen die ze waarschijnlijk zijn vergeten. Lexi heeft ze in elk geval nooit gezien. Maar dat is allemaal heel lang geleden. Lexi was toen nog niet geboren, en Lexi vindt dat ze al heel lang heeft geleefd. Zij wel, dat is het probleem. 

Foto: Koen Broos

De schrijver

Griet Op de Beeck is de bejubelde auteur van de romans Vele hemels boven de zevende (2013), Kom hier dat ik u kus (2014), Gij nu (2016), Het beste wat we hebben (2017) en Let op mijn woorden (2019), waarvan meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. In 2018 schreef zij het Boekenweekgeschenk Gezien de feiten.

Mening

Op de achterkant van het boek staat ook nog: “Jij mag alles zijn is een verhaal voor jonge lezers en voor mensen die wel eens in het hoofd van een negenjarige willen wonen. Het is een ontroerend boek over een meisje dat dapper doet wat ze denkt dat van haar verwacht wordt, zelfs als dat ingewikkelde dingen zijn. Een verhaal over ouders en kinderen, over verdriet dat maar niet lijkt te willen overgaan, over de zoektocht naar alle soorten beter. En over liefde, en wat dat eigenlijk echt is, of zou moeten zijn.”

Maar eerlijk, ik vind dit geen verhaal voor jonge lezers. Vanaf een jaar of 12 kan wel, maar jonge lezers, daar vind ik het veel te zwaar voor eigenlijk. Want het is wel een beetje een depressief boek, met een mooi eind en ook leuke dingen erin, maar alle hoofdpersonen hebben het zwaar. De tekeningen van Linde Faas zijn echt heel mooi en ondersteunen het verhaal, maar ook deze zijn donker. Precies zoals de sfeer in het boek. De lijstjes die Lexi maakt vind ik een leuke toevoeging.

Maar wat rust er een wereld aan verdriet op de schouders van Lexi, allemaal onbedoeld, maar ik snap dat ze dat allemaal meetorst. Ze probeert en probeert, bij haar moeder lukt het niet, maar bij tante Arizona helpen haar acties wel. Ik weet niet of ik het gemist heb in het verhaal, maar mij viel op dat het niet echt over Lexi’s gevoelens gaat, maar over hoe ze denkt dat ze alles op moet lossen. Het feit dat zij een van een tweeling is waarvan de andere helft er niet meer is, lijkt zij persoonlijk niet te merken (de wereld om haar heen des te meer). Alleen dacht ik dus altijd dat tweelingen het voelen als de ander er niet is. Geen idee waarom, want ik ben niet 1 van 2 dus ik heb echt geen idee. Aan het eind komt dat wel erg terug trouwens, dat er een mist, maar weer vanuit wat Lexi denkt dat ze moet doen voor anderen. Gelukkig maar misschien, anders zou het helemaal een verdrietig boek zijn geweest.

Ik vond het een heel mooi boek, maar vraag me af of kinderen dit zelf zouden kiezen om te lezen. Ik vond Gozert wat dat betreft veel toegankelijker en luchtiger, ondanks dat ook zware thema in dat boek.

Ik ben blij dat ik dit boek gelezen heb zonder dat Griet het in mijn hoofd voorlas. Wie weet geef ik dat andere boek dan ook nog wel een kans.

 

Boekinformatie

Titel: Jij mag alles zijn

Auteur: Griet Op de Beeck

ISBN: 9789044649192

Uitgever: Uitgeverij Prometheus

Verschijningsdatum: 2 september 2021

Aantal pagina’s: 208

Prijs: € 16,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten