vrijdag 17 juni 2022

Marieke Damen - Onbreekbaar

Een tijdje geleden, tijdens de lancering van het nieuwe platform World of Thrillers van HarperCollinsNL, hoorde ik over het nieuwe boek van Marieke Damen. Het zou een psychologische thriller zijn, die moest ik onthouden. Ik vroeg een leesexemplaar aan, het werd een digitaal exemplaar met later een fysiek, et voilà, lezen maar! 

Het verhaal

Alexandra is een succesvolle zakenvrouw, maar in haar relatie met Maarten niet meer gelukkig. Ze besluiten een pauze te nemen om uit te zoeken wat ze nog voor elkaar voelen. Alexandra vertrekt met hun zoontje Max naar hun vakantiehuis aan de rand van de Veluwe. Al snel na aankomst wordt ze ontvoerd; Max blijft alleen in het huis achter. Demi is een tiener vol toekomstdromen. Totdat ze zwanger raakt. Na een consult bij de abortuskliniek wordt ze klemgereden en in een busje gesleurd… Alexandra en Demi kennen elkaar niet, maar worden samen gevangengehouden in een kamer die ze de 'papegaaienkooi' gaan noemen. Wie houdt hen daar? Waarom? En kunnen ze nog ontsnappen? 

De schrijver

Marieke Damen begon tijdens een sabbatical in het buitenland met schrijven. Na twee kinderboeken en diverse korte verhalen brak ze door met Stilleven. Dit thrillerdebuut werd meteen genomineerd voor beide Hebban-prijzen en voor de MAX Bronzen Vleermuis. Haar werk kenmerkt zich door een subtiele schrijfstijl waarmee ze de gruwelijkste gebeurtenissen beschrijft. 

Mening

Het eerste boek van Marieke Damen heb ik niet gelezen, maar krijgt lovende reacties op o.a. Hebban en zal niet voor niets genomineerd zijn geweest voor diverse prijzen. Daardoor kende ik wel haar naam en werd mijn aandacht dus getrokken tijdens die ene avond.

Ik heb het digitale exemplaar gelezen en las dat vrij snel uit. Het verhaal leest dus lekker weg. Aleksandra en Demi wisselen elkaar af in de hoofdstukken, die ook afwisselend toen en nu spelen. Daarnaast is er nog een derde persoon, met een jaar-aanduiding bij de hoofdstukken. De hoofdstukken wisselen elkaar snel af en steeds is er iemand anders aan het woord. Dat maakt dat je een goed beeld krijgt van beide dames én ook merk je hoe ze over elkaar gaan denken. En zelf ben je steeds aan het gissen naar de link tussen alle personages. Hoe het allemaal precies zit en wat er gebeurt, dat kan ik nauwelijks vertellen zonder iets te verraden, dus dat doe ik uiteraard niet.

Het verhaal is goed opgebouwd, je denkt steeds dat je weet welke kant het op gaat en dat blijkt toch steeds een tikje anders te zijn dan je denkt. Het verhaal is wel weer meer psychologisch dan enorm spannend maar, zoals jullie wellicht weten, dat vind ik eigenlijk veel fijner. Ik vond dit een prettig boek om te lezen, een goed in elkaar gezet verhaal en ik ga deze schrijver onthouden voor een volgend boek. 

Boekinformatie

Titel: Onbreekbaar

Auteur: Marieke Damen

ISBN: 9789402709568

Uitgever: HarperCollins Nederland

Verschijningsdatum: 17 mei 2022

Aantal pagina’s: 366

Prijs: € 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten