dinsdag 21 juni 2022

Libby Page - Het eiland

Een paar jaar geleden las ik Het zwembad van Libby Page, een heerlijk boek over een buurt die een buitenzwembad open wil houden. De sfeer in dat boek was zo fijn! Toen ik dit boek zag, wist ik dat ik het wilde lezen. 

Het verhaal

De wereld van Lorna is klein en veilig: ze houdt van haar tienerdochter Ella en met z’n tweetjes kunnen ze de hele wereld aan. Maar na bijna twintig jaar verruilen ze Londen voor het piepkleine eiland Kip bij de Schotse kust. Lorna is daar opgegroeid en vertrok er toen ze achttien was, met de bedoeling er nooit meer terug te keren. Nu zijn ze er weer even, voor de begrafenis van Lorna’s ouders, die Ella nooit ontmoet hebben. De wereld van Alice is klein maar vol: ze houdt van de gemeenschap op Kip en geeft yogalessen waar vrouwen van over het hele eiland op afkomen. Haar huwelijk met Jack, de broer van Lorna, heeft echter betere tijden gekend. Ze hoopt dat Lorna haar wat meer over hun jeugd kan vertellen, om zo Jack beter te begrijpen. Zodra Jack zijn zus na al die tijd weer ziet, is het duidelijk dat twintig jaar radiostilte niet zomaar te overbruggen valt. Kan Lorna’s thuiskomst betekenen dat ze weer verder kunnen met hun leven? 

Foto: Natalie Dawkins

De schrijver

Libby Page, bekend van de internationale bestseller Het zwembad, is terug met Het eiland, dat over vriendschap en persoonlijke groei gaat. Voordat ze romans ging schrijven werkte Page als journalist bij The Guardian. 

Mening

Het heeft even geduurd voor ik aan dit boek begon. Geen idee waarom, het kwam er niet van. En nu ik het uit heb snap ik helemaal niet meer waarom ik het niet eerder las. De sfeer was weer zo fijn! Het is een soort feel-good met diepgang. En door de diepgang vond ik het erg mooi, terwijl je dus wel al van mijlenver aan ziet komen wat er gaat gebeuren. Het gaat natuurlijk niet om het eind maar om de weg daar naartoe. En die is lastig. 

Steeds vanuit een ander perspectief wisselen de verhalen van Lorna en Alice elkaar af. Je zit dus steeds in een ander hoofd en ziet vanuit verschillende perspectieven de achtergrond en de problemen en de gevechten die Lorna en Alice moeten leveren, met zichzelf en met hun omgeving. Er staat duidelijk aangegeven wie er aan het woord is, wat handig is, omdat beide vrouwen vanuit de ik-persoon vertellen. En door Lorna en Alice leer je ook Jack op verschillende manieren kennen, net als Ella en Mollie. En je voelt bij beiden de liefde voor het eiland, net als de afkeer vanwege gebeurtenissen nu en in de toekomst.

Er speelt eigenlijk heel veel, in het verleden maar zeker ook nu. En steeds wordt een stukje meer prijs gegeven, waardoor je echt door wilt lezen. Je waant je even onderdeel van de kleine gemeenschap op het eiland van Kip.

Een boek over waar je vandaan komt, verschil in beleving, waar je thuis bent en een kleine hechte gemeenschap. Het heeft echt zo’n prettige sfeer dat ik zo een weekje op dat eiland door zou willen brengen! Aanrader! 

Boekinformatie

Titel: Het eiland

Auteur: Libby Page

Oorspronkelijke titel: The Island Home

Vertaler: Marja Borg

ISBN: 9789026355974

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 11 oktober 2021

Aantal pagina’s: 416

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten