dinsdag 7 juni 2022

Martin Michael Driessen - Het licht aan het einde van de loop

Ik las al eerder boeken van deze schrijver en die vond ik erg leuk om te lezen. Zoals bijvoorbeeld De heilige, waar ik dit stukje over schreef. En toen ik dit boekje zag, wist ik dat ik het ook wilde lezen. Met dank aan Anita en Nienke kon dat nu! 

Het verhaal

Wanneer een kogel de kamer verlaat en richting het einde van de loop jaagt, komt er een einde aan een lange periode van wachten. Eenmaal in beweging vindt hij in een fractie van een seconde zijn doel, maar tot hij wordt afgevuurd is zijn bestemming een raadsel.Wat gaat er aan dat explosieve moment vooraf? In een buitengemeen origineel en spannend boek beschrijft Martin Michael Driessen het leven van wachten en vervulling van een kogel. Vanuit het perspectief van zijn curieuze hoofdpersonage passeren verschillende mensen de revue, die allemaal als potentiĆ«le schutters dan wel als doelwit in aanmerking komen – criminelen, brave Amerikaanse huisvaders, vrouwen en kinderen. Het licht aan het einde van de loop is niet zozeer een whodunit als een who’ll do it. De beschouwingen van de verteller, die de vervulling van zijn noodlot met gemengde gevoelens tegemoetziet, zijn menselijker, melancholieker en geestiger dan je van zo’n bescheiden projectiel zou verwachten. 

 De schrijver

Martin Michael Driessen (1954­) is regisseur, vertaler en schrijver, en publiceerde verschillende romans en verhalenbundels. Voor Rivieren ontving hij de ECI Literatuurprijs, de roman De pelikaan werd genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs. 

Mening

Een boek met een gat erin? En de muur eromheen die er stukgeschoten uit ziet. Dat was al genoeg om aandacht te trekken. Toen ik las dat het boek vanuit het gezichtspunt van een kogel was geschreven, was ik helemaal om. Dit boek wil ik lezen! En ik mocht het lenen van collega Anita! Ik heb haar na een paar bladzijdes lezen al meteen een berichtje gestuurd dat ik daar zo blij mee was, want het was echt weer heel leuk!

Het is natuurlijk een soort aanklacht tegen het wapenbezit in de Verenigde Staten waar het verhaal zich afspeelt. Maar geschreven in de eerste persoon vanuit een kogel die, gezellig met zijn medekogels in een doosje zit en afwacht wat er gaat gebeuren, geeft het iets grappigs. Je maakt het verhaal mee vanuit een kogel die de logica van de eigenaar niet snapt omdat die willekeurige kogels pakt om Henry, de Colt, te laden. De kogel vertelt wat hij ziet en zo maak je de reis mee. Van in de lade van het nachtkastje van de tandarts tot in de zak van een drugsdealer en verder.

En tijdens het lezen word je constant met dat gat geconfronteerd, aan twee kanten van je boek als je het leest.

Ik heb me een paar uurtjes enorm vermaakt met dit boekje. Erg origineel! 

Boekinformatie

Titel: Het licht aan het einde van de loop

Auteur: Martin Michael Driessen

ISBN: 9789028221048

Uitgever: Van Oorschot

Verschijningsdatum: 1 maart 2022

Aantal pagina’s: 96

Prijs: € 18,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten