dinsdag 26 juli 2022

Tobi Lakmaker - De geschiedenis van mijn seksualiteit

Van dit boek las ik de e-book versie voor de hebban-debuutprijs. Dit was een van de boeken die op de longlist stond en die ik mocht lezen. Het was een van de boeken die ik echt nooit zelf zou hebben uitgekozen om te lezen en hoopte niet toegewezen te krijgen. Maar het is goed ook eens dingen te lezen die je niet zelf meteen kiest... Het zal mij benieuwen. 

Het verhaal

De geschiedenis van mijn seksualiteit luidt: dat ik altijd op zoek ben geweest naar iemand die de deuren en ramen zou sluiten, zou zeggen: en nu is het goed. Meer concreet viel ik eerst op mannen en toen op vrouwen, natuurlijk altijd al op vrouwen, op Muriël de roodharige bijlesdocente met de lange benen, op wie niet, maar ik hield mijn ogen of iets anders erg cruciaals ongeopend. Dat doet ook eigenlijk weinig ter zake. 

De schrijver

Tobi Lakmaker (1994) schrijft columns voor De Groene Amsterdammer en LINDA.meiden. Na korte tijd Russisch en literatuurwetenschap gestudeerd te hebben rondde hij in 2018 zijn opleiding filosofie af.

Mening

Ik heb de aflevering van Brommer op zee gezien waar Tobi, toen nog Sofie, Lakmaker vertelde over zijn boek. Dat gesprek vond ik best oké, hij leek wat zenuwachtig. Het leidde er echter niet toe dat ik het boek ben gaan lezen. Zonder de hebban-debuutprijs had ik dit boek ook nooit gepakt om te lezen. En ik geloof ook niet dat ik daar spijt van zou hebben gehad. Want eerlijk gezegd, dit is gewoon niet mijn boek. De stijl is erg direct en het boek komt op mij meer over als een gesprek (monoloog is een beter woord) waarin iemand zijn hart uitstort dan als een roman. Er zijn drie onderwerpen volgens mij: de zoektocht naar liefde, de zoektocht naar de goede studie en het overlijden van de moeder van Sofie. Het laatste deel vond ik het beste. Daar zat een beetje meer diepgang in. De rest vond ik eigenlijk meer de geschiedenis van mijn seks, en die hoef ik niet te weten. De spreektaal van weetjewel enzo zijn ook niet zo mijn ding, net als het toespreken van de lezer tijdens een verhaal. Vandaar het idee dat het meer een monoloog was, dan een roman.

Anyway, ik heb het uitgelezen, kennis van het boek genomen en het naast me neer gelegd. Soms is een boek gewoon niet mijn boek. En dus klopt het wel dat ik dit niet uit mezelf zou hebben gelezen. Ik zou een volgend boek misschien wel oppakken trouwens, afhankelijk van het onderwerp. 

Boekinformatie

Titel: De geschiedenis van mijn seksualiteit

Auteur: Tobi Lakmaker

ISBN: 9789493168640

Uitgever: Das Mag

Verschijningsdatum: 1 februari 2021

Aantal pagina’s: 223

Prijs: € 22,50

Geen opmerkingen:

Een reactie posten