vrijdag 15 juli 2022

Fran Dorricott - De vuurtoren

Toen dit boek voorbij kwam bij Thrillzone twijfelde ik geen seconde om me in te schrijven. Voor liefhebbers van o.a. Nathalie Pagie, dat ben ik! En het ziet er erg interessant uit, met die donkere wolken boven die vuurtoren. Ik was weer een bofkont, want ik mocht meelezen met de leesclub.

Het verhaal

Zes vrienden vertrekken voor een lang weekend naar een Schots eiland, waar ze in een bijzondere Airbnb zullen verblijven: een vuurtoren. Iedereen kijkt uit naar een weekend vol gezelligheid en het verkennen van het eiland, totdat de sfeer op de eerste avond omslaat. Nadat de vriendengroep het over een raadselachtige eilandlegende heeft gehad, blijkt James plotseling verdwenen.

De vijf anderen ondernemen een nachtelijke zoektocht, zonder resultaat. En dan zit James de volgende ochtend tot ieders opluchting weer gewoon aan de keukentafel. Hij is echter bang en weigert te vertellen wat hem is overkomen; ondanks aandringen houdt hij zijn mond. Beschermt hij zijn vrienden voor de afschuwelijke waarheid of brengt hij ze juist verder in gevaar? Wat is er aan de hand op dit eiland? 

De schrijver

Fran Dorricott is boekverkoper bij Waterstones en auteur. Ze studeerde Creative Writing aan de University of East Anglia. De vuurtoren is haar eerste thriller die in Nederlandse vertaling zal verschijnen. Ze woont samen met haar gezin in Derby, Engeland.

Mening

Woohoo! Eindelijk een boek waar ik weer eens de rillingen van kreeg!

Het verhaal wordt vanuit 3 personages verteld, steeds afwisselend. Je leert deze personen daardoor beter kennen dan de andere 3 van de vriendengroep, maar net niet helemaal goed genoeg. Ik vond de achtergrond wat missen voor een goede inschatting van iedereen. Maar verder is het echt een top-boek. Zodra de vrienden aankomen op het eiland bij de vuurtoren word je meegesleept in het weekend. Iedereen houdt een beetje krampachtig vast aan het verleden en hoe het toen was en kan het lastig verkroppen dat ze allemaal toch andere mensen zijn geworden. Kira, Moira en Genevieve vertellen het verhaal, steeds vanuit de ik-vorm (maar omdat bij ieder hoofdstuk staat wie er aan het woord is, is dat goed te doen). Je zit dus in hun hoofden en weet hun meningen en zienswijzes over de gebeurtenissen op het eiland. De vrienden kennen elkaar al lange tijd, behalve Genevieve, de vriendin van Lucas, die nieuw is in de groep. Dat geeft haar toch een aparte status in het boek. En ze houdt van spookverhalen die ze, op weg naar het eiland toe, deelt met de anderen. Of dat nou heel slim is.

De dagen van het weekend worden ook weergegeven bij de hoofdstukken en de zaterdag duurt eindeloos, met groeiende irritaties die je je goed voor kunt stellen als het allemaal niet zo loop als verwacht. Eerst onopvallend, maar later duidelijker wordt de sfeer echt een beetje creepy. En daar kwamen de rillingen! Ik kon het boek echt nauwelijks wegleggen, bleef maar lezen en dat is fijn! Duidelijk een boek voor mij en anderen die van psychologische verhalen/romans/thrillers houden!

Dank Thrillzone dat ik mee mocht doen met deze leesclub. Leuk ook om daar te zien dat smaken verschillen. Het leek wel of sommige medelezers een heel ander boek lazen dan ik.

Boekinformatie

Titel: De vuurtoren

Auteur: Fran Dorricott

Oorspronkelijke titel: The Lighthouse

Vertaler: Erica Disco

ISBN: 9789402709552

Uitgever: HaperCollins

Verschijningsdatum: 24 mei 2022

Aantal pagina’s: 320

Prijs: € 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten