dinsdag 5 juli 2022

Ik luisterde in juni: Dominique Biebau en Lucinda Riley

Deze maand maar twee boeken, maar die tweede duurde dan ook erg lang. Twee heel verschillende boeken ook, maar beiden toch de moeite waard. 

Dominique Bibau - Het mollenfeest

Het verhaal: ‘Als d’ Opperste ghebiedt, soe moet ghy gaen Trecken in ’t landt van Mollengijs.' Vier nichten groeien samen op in de dreigende schaduw van het Mollendaalbos. Tijdens een onschuldig kinderspel dringt een van de meisjes de werkkamer van hun opa binnen, waar ze een ontdekking doet die jaren later tot een bloedige ontknoping leidt. Het mollenfeest is een ijzingwekkend verhaal over geheimen en schaduwen die tussen mensen en bomen hangen.

Mening: eerlijk, ik moest er even in komen. Misschien was lezen handiger geweest in dit geval, want zeker in het begin waren er nogal veel ontwikkelingen en namen om ge onthouden. Maar goed, ik luisterde het boek, wende aan de Vlaamse voorlezer en luisterde het eigenlijk best snel uit. Een interessant boek, spannender dan Russisch voor beginners. En met een onverwacht verloop van het verhaal toch wel. Er zit veel meer in het verhaal dan je in eerste instantie denkt en pas op het eind wordt alles duidelijk. Goed boek! 

Ik las eerder van Biebau Russisch voor beginners en schreef daar dit stukje over.

Lucinda Riley - De zevende zus

Het verhaal: De mysterieuze zevende zus was altijd onvindbaar, maar na de onthulling van Georg Hoffman dat hij haar misschien op het spoor is, ontdekken Maia en Ally dat er twee aanwijzingen zijn: het adres van een wijngaard in Nieuw-Zeeland, en een tekening van een bijzondere, stervormige ring. CeCe, die in AustraliĆ« woont, gaat op onderzoek uit. Dat blijkt pas het begin van de zinderende zoektocht naar de zevende zus, want de vrouw met de bijzondere ring is net aan een grote reis begonnen. Het wordt een race tegen de klok die de zussen de hele wereld over voert. Ze proberen haar spoor te volgen in Nieuw-Zeeland, Canada, Engeland, Frankrijk en Ierland, maar ze lijken steeds een stap achter te lopen…

Mening: in het begin dacht ik dat de zevende zus wel heel snel gevonden was. Hoe zou dag boek nog zo lang kunnen duren (ruim 20 uur en na een uur wist ik voor mijn gevoel wie de zevende zus was). Maar natuurlijk geeft Lucinda er een goede draai aan. Dit boek gaat over Ierland, en dan voornamelijk over de strijd voor onafhankelijkheid. En die geschiedenis was wederom erg interessant, over de tijd na de Tweede Wereldoorlog en dan vanuit vrouwen. Het historische gedeelte in deze boeken spreekt mij altijd het meest aan, omdat ik daar echt steeds nieuwe dingen lees. Het heden vind ik iets minder interessant, maar ja, dat kan ik niet overslaan. Wat me wel wat frustreert is dat er vrij vaak wordt gezegd: maar dat is een lang verhaal/dat vertel ik een andere keer/enfin. Maar goed, dat ligt vast aan mij. Ook dit boek was dus weer historisch interessant en ik wil denk ik dat achtste deel alsnog gaan lezen als het volgend jaar uit gaat komen.

Ik las alle tot nu toe verschenen delen in de reeks van de zeven zussen en vond Maan het mooiste verhaal. Ik schreef daar dit stukje over. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten