vrijdag 29 juli 2022

Isabel Allende - Violeta

Ik lees eigenlijk alle boeken van Isabel Allende. Ik koop ze ongezien. Voor in dit boek staat een lijst van al haar boeken en volgens mij las ik er maar 3 niet, waarvan ik er 1 wel heb gekocht en twee niet. En van die 2 is er eentje die non-fictie is en over haarzelf gaat. Dat leek me niet zo interessant (ik lees echt bijna nooit non-fictie, sorry). Maar dit boek was weer een roman, dus hup! 

Het verhaal

Violeta del Valle komt ter wereld op een stormachtige dag in 1920, als eerste meisje in een gezin met vijf onstuimige broers. Haar leven wordt vanaf het begin gekenmerkt door buitengewone gebeurtenissen. De schokgolven van de Eerste Wereldoorlog zijn nog steeds voelbaar als de Spaanse griep de kusten van Zuid-Amerika bereikt, bijna precies op het moment van haar geboorte.

Dankzij de vooruitziende blik van haar vader zal het gezin ongeschonden uit deze crisis komen. Maar algauw volgen er nieuwe problemen. De Grote Depressie verstoort het luxueuze leven in de grote stad dat Violeta tot dan toe heeft gekend. Haar familie verliest alles en moet zich terugtrekken in een afgelegen deel van het land. Daar wordt Violeta volwassen en ontmoet ze haar eerste minnaar…

In een brief aan iemand van wie ze zielsveel houdt, schrijft Violeta over de armoede en voorspoed, de verliezen en vreugdes, en over de grote liefdes van haar leven en het verwoestende liefdesverdriet dat daarna kwam. Belangrijke ontwikkelingen in de geschiedenis hebben haar turbulente leven bepaald: de strijd voor vrouwenrechten, de opkomst en ondergang van tirannen en uiteindelijk niet een, maar twee pandemieën.

De schrijver

Isabel Allende is de meest gelezen Spaanstalige schrijver ter wereld. Van haar boeken werden miljoenen exemplaren verkocht. In 2022 viert Wereldbibliotheek Isabel Allendes veertigjarige schrijverschap.

Mening

Ja, wat kan ik zeggen. Wederom een prachtig verhaal van Isabel Allende over de geschiedenis van een familie. Met als extra de geschiedenis van Chili. Het blijft fascinerend om het hele leven van Violeta mee te maken en daarmee een eeuw aan veranderingen in een land te doorlopen. Beginnend met de Spaanse griep en eindigend met Corona. Het boek is een lange brief aan iemand, Camilo, waarvan je uiteindelijk wel te weten komt wie het is (gelukkig maar). Het boek bestaat uit vier delen, die ieder een belangrijke levensfase van Violeta weergeven. Van het prille begin, tot de vurige liefde, de angst en wederom de liefde. Mooi gedaan ook. Het leven dat ze doorbrengt in Santiago, Sacramento en op het platte land, de sfeer van iedere woonplaats en duidelijk en geeft, naar mijn mening, goed weer hoe het er daar allemaal an toe ging. Het verschil tussen stad en land, hoe de mensen in het leven staan, hoe ze zich ergens kunnen verstoppen. Violeta spreekt Camilo soms direct aan, en daarmee de lezer, mer vooruit wijzingen naar wat nog gaat komen.

Ik vond het weer een indrukwekkend boek met een fijne sfeer over Chili en haar verleden.

Over Bloemblad van zee, haar vorige roman, schreef ik dit stukje.

Boekinformatie

Titel: Violeta

Auteur: Isabel Allende

Oorspronkelijke titel: Violeta

Vertaler: Rikkie Degenaar

ISBN: 9789028451933

Uitgever: Wereldbibliotheek

Verschijningsdatum: 22 februari 2022

Aantal pagina’s: 384

Prijs: € 24,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten