vrijdag 22 juli 2022

Malou Holshuijsen - Zachtop lachen

Dit boek las ik als onderdeel van de longlist van de hebban-debuutprijs. Vanwege de voorkant had ik dit boek wel eens bekeken, maar het kwam er niet van dit te lezen. Tot nu! (en inmiddels is er een goedkope uitgave uitgekomen met een nieuwe voorkant, die je hier op het plaatje ziet.)

Het verhaal

Zachtop lachen van Malou Holshuijsen gaat over een jonge vrouw met galgenhumor, een dode Indische oma en een groot talent zich laconiek en luidkeels door het leven te bewegen.

Als ze van het ene op het andere moment ’s nachts bang is om te gaan slapen en zich overdag niet meer in het verkeer durft te begeven, wordt ze geconfronteerd met de tekortkomingen van haar oh zo humoristische kijk op de werkelijkheid. Geheel onvrijwillig maakt Malou de balans op. Waar komt haar grenzeloze sarcasme nou werkelijk vandaan? En wat heeft het familiemotto, ‘eten is zilver en zwijgen is goud’ met dit alles te maken?

De schrijver

Malou Holshuijsen (1987) is journalist, columnist en schrijver. Haar observaties verschijnen regelmatig in de Volkskrant, Evajinek.nl, Moesson Magazine en Cosmopolitan. Ze is presentator van de succesvolle podcasts 'Dit komt nooit meer goed' - én 'Tussen dertig en doodgaan', waarin ze haar leven en de maatschappij op haar humoristische manier onder een vergrootglas legt. Haar debuutroman Zachtop lachen wordt verfilmd door Millstreet films. 

Mening

Ik ben erg blij dat ik dit boek heb gelezen! Ik zei eerder al dat het er steeds niet van kwam en nu moest het. En ik vond het zeer de moeite waard. Het boek las als een trein en ik wilde heel graag weten wat er nou aan de hand ws met Malou.

Een groot gedeelte van het boek wordt ingenomen door gesprekken tussen de ik-persoon (Malou) en haar psycholoog waar Malou is vanwege haar angststoornis, ze durft niet te gaan slapen. Deze hoofdstukken, de gifbeker met slokken (iedere slok een therapiesessie), worden afgewisseld met herinneringen aan vroeger. Bij ieder hoofdstuk staat een titel en hoe lang geleden het zich ongeveer afspeelde en hoe oud Malou toen was.

De jeugd van Malou met oma Helena en opa Rob Houwop en wat ze samen met haar broer Ans (die eigenlijk Thomas heet) heeft meegemaakt. En ook in een minder ver verleden meemaakte met hem.

Oma komt uit Indië en heeft de oorlog overleefd maar praat daar nooit over. Opa is niet haar echte opa, maar de stiefvader van haarmoeder. En hij heeft Malou altijd anders behandeld dan zijn echte kleinkind.

Het boek heeft eigenlijk best zware thema’s: verdriet, vreemde jeugd, trauma, maar het is niet zo zwaar opgeschreven. Dat is al knap. Niet alleen het trauma van Malou speelt een rol, ook het oorlogsverleden van oma blijkt een rol te spelen. Verrassend! Maar o zo logisch eigenlijk als je er over nadenkt.

Je voelt de hele tijd dat er iets gebeurd is vroeger en langzaam maar zeker kom je te weten wat precies. En dat is toch nog anders dan ik dacht.

Een mooi boek wat ik met veel plezier, voor zover je over plezier kunst spreken hier, heb gelezen. 

 

Boekinformatie

Titel: Zachtop lachen

Auteur: Malou Holshuijsen

ISBN: 9789026361081

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 19 februari 2021

Aantal pagina’s: 280

Prijs: nu € 15,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten