vrijdag 17 maart 2023

Boris O. Dittrich - Het laatste woord

Dit boek las ik voor de leesclub van Thrillzone. Ik las nog niet eerder een boek van Boris Dittrich en ken hem alleen van zijn politieke loopbaan. En er zijn zo veel BN-ers die boeken schrijven dat ik die eigenlijk nooit lees… Tijd om uit mijn comfortzone te stappen en dit boek te gaan lezen! Dank Thrillzone en Ambo|Anthos.

Het verhaal

Het gaat niet goed met Netty Geel, een jonge moeder. Haar huwelijk, haar werk, haar vrienden, haar huis: alles beklemt haar. Alleen omwille van haar zoontje Leon probeert ze er het beste van te maken. Tot het haar te veel wordt. Ze schrijft een emotionele afscheidsbrief en lijkt vervolgens in het niets te verdwijnen. Haar man geeft haar op als vermist en de politie stelt een onderzoek in, maar van Netty ontbreekt elk spoor. Twintig jaar lang pijnigt Leon zichzelf met de vraag waarom zijn moeder hem bij zijn vader heeft achtergelaten en niets van zich heeft laten horen. Tot hij ontdekt wat er is gebeurd. De waarheid is pijnlijker dan hij ooit had kunnen vermoeden.

De schrijver

Boris O. Dittrich (1955) werkte als advocaat in Amsterdam en als rechter in Alkmaar en was jarenlang Tweede Kamerlid en fractievoorzitter van D66. In 2019 werd hij senator in de Eerste Kamer. Hij publiceerde vier veelgeprezen thrillers, waaronder W.O.L.F., die werd verkozen tot beste Nederlandstalige thriller van 2016 door VN Detective & Thrillergids.

Mening

Je valt meteen met de deur in huis als je begint te lezen in dit boek. Netty heeft een afscheidsbrief geschreven voor Bart waarin ze zegt dat ze hem gaat verlaten. Vragen alom, want waarom laat een moeder haar kind achter en komt ze niet terug… Dat is in een notendop het verhaal van dit boek.

Voor een boek van een Bekende Nederlander viel dit me niet tegen. Het verhaal zit goed in elkaar. Er is veel afwisseling, korte hoofdstukken en langzaam maar zeker vallen de stukjes allemaal op zijn plaats.

Het boek begint met Bart die een brief van Netty leest, waardoor je als lezer (en als Bart) meteen met allerlei vragen zit. Daarna lees je een stuk vanuit Netty, waardoor je haar een beetje leert kennen. En als lezer weer je daardoor meer dan Bart. Het enige minpuntje is dat op de voorkant staat dat de zoon zijn verdwenen moeder gaat zoeken, maar dat gaat hij pas halverwege het boek doen. Tot die tijd is hij een jaar of 4 en daarna wordt er een sprong in de tijd gemaakt. Prima voor de context, maar zet het dan niet zo groot op het boek. Anyway, in het heden gebeurt er eigenlijk heel veel in korte tijd, waardoor het verhaal zijn vaart blijft houden. Door de vele plottwists kwam het eind toch nog onverwacht (alhoewel ik halverwege het boek deze optie wel had bedacht, maar daar weer vanaf was gestapt door allerlei andere ontwikkelingen).

Politieagent Maya speelt in het verleden en in het heden een rol van betekenis. In het heden als startend agent en nu als oude rot in het vak.

Ook Corona speelt nog een rol in dit boek, op een dramatische manier ook. Je kunt je al bijna niet meer voorstellen hoe groot de paniek was in het begin van de pandemie.

Ik heb me een paar uurtjes goed vermaakt met dit boek, maar het blijft niet echt hangen. Goed vakantieboek dus eigenlijk! En ja, ik zal een volgend boek van Dittrich eerder oppakken nu ik dit boek heb gelezen, want hij kan wel schrijven.

Oh, en de voorkant snap ik niet helemaal… maar dat zal aan mij liggen. Ik had het boek ook nooit opgepakt als ik het niet had mogen lezen via thrillzone.

Boekinformatie

Titel: Het laatste woord

Auteur: Boris O. Dittrich

ISBN: 9789026357343

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 18 oktober 2022

Aantal pagina’s: 368

Prijs: € 22,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten