vrijdag 24 maart 2023

Elvin Post - Breekpunt

 Nu ik zijn vorige boek, De cursus waar ik dit stukje over schreef, en zijn Young Adult Geen weg terug (waar ik dit over schreef) beiden goede boeken vond, wilde ik ook het nieuwe boek van Elvin Post lezen.  

Het verhaal

Amy Dudley woont met haar echtgenoot, toptennisser Steven Dudley, en hun dertienjarige zoon Tim in een groot huis op het platteland. Ze runt een coachingpraktijk en heeft ogenschijnlijk alles wat ze zich kan wensen. Toch zit Amy niet lekker in haar vel: Steven had lange tijd weinig aandacht voor haar vanwege een zware enkelblessure en Tim wordt gepest op school. Dan krijgt Amy bericht van een vrouw die beweert al een halfjaar een relatie met Steven te hebben. Ze is nog maar nauwelijks van de schrik bekomen of twee gewapende overvallers dringen haar huis binnen, precies op het moment dat Steven zijn langverwachte rentree maakt op het heilige gras van Wimbledon…

De schrijver

Elvin Post (1973) won in 2004 als jongste schrijver ooit de Gouden Strop met Groene vrijdag. Ook zijn tweede thriller, Vals beeld, werd genomineerd voor die prijs. Met Roomservice won hij de Diamanten Kogel, de belangrijkste Vlaamse thrillerprijs. Zijn werk is uitgegeven in het Duits, Frans, Spaans, Turks, Hebreeuws en Indonesisch. Arizona Blues (2018) werd lovend ontvangen.

Mening

En ook dit boek vond ik weer heerlijk. Het leest als een trein, blijft de aandacht vasthouden en de spanning is voelbaar.

In 65 korte hoofdstukken lees je het verhaal dat zich feitelijk afspeelt op 1 dag. Iedere keer staat erbij vanuit wiens oogpunt je het verhaal leest en, minstens zo belangrijk, hoe laat het is. Gebaseerd op de actualiteit waarbij familieleden van spelers (meestal voetballers voor zover ik weet) overvallen worden tijdens sportwedstijden waarbij de daders weten dat er minder mensen in huis zijn maar dat er wel veel te halen valt kiest Post voor een andere invalshoek. En als dat nou het enige was geweest, maar door onverwachte gebeurtenissen die dag loopt het allemaal minder gesmeerd dan vooraf bedacht door de overvallers.

Een boek waar je lekker een paar uur in verdwijnt, je op Wimbledon waant en meeleeft met Amy en Tim. Een fijne thriller weer, met vooral veel psychologische spanning. 

En ja, ik schrijf wat weinig over de inhoud, maar dat is omdat ik anders misschien dingen weggeef die de spanning weghaalt bij het lezen.

 

Boekinformatie

Titel: Breekpunt

Auteur: Elvin Post

ISBN: 9789026358050

Uitgever: Ambo|Anthos

Verschijningsdatum: 11 november 2022

Aantal pagina’s: 328

Prijs: € 21,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten