dinsdag 7 maart 2023

Rick Meijer - Autumnville

Dit boek zag ik al liggen in december en ik was meteen nieuwsgierig vanwege het mysterieuze omslag. En toen ik op de achterkant het woord boekwinkel las, was ik eigenlijk al om. Toch las ik het boek niet in december, maar eind januari. Gewoon, omdat ik er toen tijd voor had. En toen moest ik nog de tijd vinden om een blogje te schrijven... 

Het verhaal 

Op een doodgewone avond in het stadje Autumnville mag Hugo iets ongewoons doen: voor het eerst mag hij in zijn eentje de boekwinkel van zijn vader afsluiten. Zorgvuldig controleert hij of er geen klanten meer in de winkel zijn. Als Hugo daarna buiten staat en de sleutel in het slot steekt, hoort hij een meisje zijn naam roepen. De stem lijkt uit de winkel te komen, maar Hugo weet zeker dat daar niemand is. En er is ook niemand buiten op straat… Meteen vanaf het begin word je meegezogen in Hugo’s wereld en terwijl je met hem het mysterie rondom het meisje ontrafelt, krijg je steeds sterker het gevoel dat er iets niet klopt. Pas op het allerlaatste moment valt alles samen – en blijf je als lezer sprakeloos achter.

Foto: Arjan van Bruggen

De schrijver

Rick Meijer (1979) was als kind dol op de boeken over Snelle Jelle, omdat die zo'n fijne combinatie van sport en avontuur hadden. Het liefst las hij ze in bed, onder de dekens met een zaklantaarn, zodat het extra spannend werd. Toen hij iets ouder werd ontdekte hij de avonturenfilms, en begon er toch iets te kriebelen. Hoe zou het zijn om zelf iets te maken waar kinderen zo'n gevoel bij krijgen? Maar pas toen hij 34 was, dacht hij: ik wil schrijver worden! Zijn eerste boek Breekpunt verscheen in 2017, en was een sportief avonturenverhaal waar hij vroeger zelf ook van genoten had. Na zijn tweede boek sloeg hij een heel ander pad in en maakte het prentenboek Ik ben echt niet bang. Voor Ploegsma schreef hij het prentenboek Pingwing, dat door Jade van der Zalm geïllustreerd werd. Als hij niet bezig is met verhalen op papier te zetten, componeert Rick muziek. En voor een nog ongepubliceerd boek heeft hij zich op het scenarioschrijven gestort! (Bron: https://www.kinderboeken.nl/auteur/rick-meijer/)

Mening

Nou, lees gewoon die laatste alinea van het stukje bij het verhaal en dat is het. Echt. Het lijkt allemaal heel gewoon, maar naarmate je verder in het boek bent lijkt er inderdaad iets niet helemaal te kloppen. Hugo, de ik-persoon, is 15 jaar en in 20 hoofdstukken lees je zijn verhaal. En dat is bij vlagen lastig te volgen omdat er plotselinge wendingen in het verhaal zitten. Langzaam maar zeker wordt duidelijk wat er aan de hand is. En dat eind… dan vallen alle kwartjes. En inderdaad, ik was sprakeloos.

De boekwinkel van de vader van Hugo speelt een belangrijke rol in het boek. Hugo kwam er al heel vaak toen de winkel nog van zijn opa was en hij lijkt qua interesses ook erg op zijn opa. De leeservaring is belangrijk, de fantasie, verbeelding. Heerlijk! Alleen vanwege de boekhandel is het al een fijn boek.

Maar ook het verhaal is dus de moeite waard. Al kan ik er echt weinig over zeggen zonder iets weg te geven. En bekijk echt alle bladzijdes ban het boek goed, tip!

Het duistere omslag past heel goed bij het boek. Al denk ik dat kinderen het daardoor misschien niet zo snel op zullen pakken.

Een leuke toevoeging is de qr-code die doorlinkt naar speciaal voor dit boek gemaakte muziek (door de schrijver zelf) die dus perfect het verhaal past qua sfeer. Op sommige pagina’s is de nummering vervangen door een muzieknootje, dan weet je dat daar een nummer bij hoort.

Een spannend en verrassend boek voor kinderen vanaf 12 jaar. 

Boekinformatie

Titel: Autumnville

Auteur: Rick Meijer

ISBN: 9789021681221

Uitgever: Ploegsma

Verschijningsdatum: 30 november 2022

Aantal pagina’s: 169

Prijs: € 15,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten