vrijdag 10 maart 2023

Erna Sassen - Neem nooit een beste vriend

Toen ik van dit boek een leesexemplaar binnen zag komen bij Maximus bedacht ik me geen moment. Dit boek moest mee naar huis. En het drong voor, sterker nog, ik begon en tijdens de lunchpauze in de winkel al in te lezen. 

Het verhaal

Ik had nóg een reden om bang te zijn voor Lindsey. Nadat ik haar zag dansen in de tuin van het tehuis waar Dylans oma woont en voordat ze er met die veel te knappe mannelijke nurse vandoor ging, zei ze tegen me: ‘Jou vind ik aardig.’ Het klonk als: de rest niet . Ik zei: ‘Dank je.’ ‘Jou en Dylan,’ zei ze. Klonk weer als: de rest niet . Ik zei niks. Omdat ik het moment niet wilde verpesten. Maar ook omdat ik heel hard zat na te denken waarom. Waarom ze mij en Dylan wél aardig vond. ‘Je kan alleen niet tekenen,’ besloot ze. Daar moest ik een beetje om lachen want het enige wat ik kan, is tekenen. Voor de rest heb je helemaal niks aan mij. 

De schrijver

Na het VWO volgde Erna Sassen een opleiding aan de Theaterschool in Amsterdam, de Akademie voor Kleinkunst. Ze speelde in musicals en toneelvoorstellingen en maakte zelf vier voorstellingen voor volwassenen. Ook speelde ze in voorstellingen voor kinderen, o.a. opera's van Frank Groothof. Bij de KRO-radio presenteerde ze De Zalige Liefdeslijn en ze speelde in de tv-serie Medisch Centrum West. Erna Sassen woont in Haarlem met haar twee kinderen Mats en Micky, man, konijnen Loenie en Lin en een de eigenwijze kat Pinkeltje.

De illustrator

Martijn van der Linden (Oostburg, 1979) groeide op in Zeeland, en ging in Goes naar de middelbare school. Daarna volgde hij de illustratie opleiding aan de Willem de Koning Academie in Rotterdam. Martijn illustreert graag historische onderwerpen en doet dat heel zorgvuldig. Maar Martijn houdt ook van het tekenen van dieren en onderwerpen waarbij hij zijn fantasie de vrije loop kan laten, sprookjes bijvoorbeeld. Met zijn vrouw - kinderboekenschrijfster Maranke Rinck - maakt Martijn prentenboeken en natuurlijk Bob Popcorn. Martijn werkt in Rotterdam, hij heeft zijn atelier in het huis waar hij woont met Maranke en hun drie kinderen. 

Mening

Een paar jaar geleden las ik het boek Zonder titel van dezelfde auteur en ook met illustraties van Martijn van der Linden. Ik schreef er dit stukje over. Toen ik begon in dit boek wist ik het niet, maar dit is een vervolg op dat eerste boek. Al kun je het heel makkelijk los van elkaar lezen, want het gaat over een ander onderwerp. Wel met dezelfde hoofdpersoon, Joshua. Je zit eigenlijk continu in zijn hoofd en zijn gevecht en onzekerheden zijn die van jou. Je bent dus een 17-jarige jongen en weet niet zo goed wat je met je vrienden wilt delen, wat je ze wilt vragen, wat je ze kunt vragen. Over onzekerheid, verliefdheid, sexualiteit, school. En dan is daar dat ene meisje… en dat ander meisje dar zo ver weg is.

Een boek met volwassen onderwerpen, dus echt voor young adults vanaf 15 jaar.

Ook dit boek bevat weer mooie tekeningen van Martijn van der Linden die het verhaal heel goed ondersteunen. En, zoals de vrienden van Joshua ook opmerken, er zit beweging in de tekeningen. Zeker in die op de voorkant.

Een goed boek voor jongeren van nu dat erg herkenbaar zal zijn op sommige punten (en op sommige punten hoop ik het nooit mee te maken). 

Boekinformatie

Titel: Neem nooit een beste vriend

Auteur: Erna Sassen

Illustrator: Martijn van der Linden

ISBN: 9789025884215

Uitgever: Leopold

Verschijningsdatum: 18 januari 2023

Aantal pagina’s: 272

Prijs: € 17,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten