dinsdag 16 april 2019

Isabel Ashdown - Kleine Leugens


Nadat ik het boek Kleine zus een tijd geleden had gelezen, heb ik deze schrijver meteen op mijn "hou de boeken van deze schrijver in de gaten"-lijstje gezet. Toen ik zag dat Isabel Ashdown een nieuw boek had geschreven, heb ik dat meteen gereserveerd in de bieb. Het was vrij snel binnen, maar, zoals altijd, ik had nog een klein stapeltje boeken liggen die ik eerst wilde lezen. Keuzes, keuzes, keuzes...  Gelukkig heb ik het boek nu lekker gelezen. En dit is wat ik er van vond.

Het verhaal

Achttien jaar geleden zei Martha haar beste vriendin Juliet Sherman gedag op een donker weggetje langs een rivier in de Londense nacht. De volgende morgen werd Juliets fiets gevonden aan de waterkant. Juliet zelf was spoorloos verdwenen.
Bijna twee decennia later is Martha een bekende tv-persoonlijkheid en bereidt ze zich voor op het presenteren van een nieuw opsporingsprogramma. Haar eerste zaak is die van Juliet. Na al die jaren moet Martha contact zoeken met haar oude vrienden om te ontdekken wat er precies gebeurde in de laatste momenten van Juliets leven. Maar ook de allerbeste vrienden hebben geheimen voor elkaar.

De schrijver

Isabel Ashdown is geboren in Londen en groeide op aan de zuidkust van Engeland. Met haar debuut won ze de Mail on Sunday-schrijfwedstrijd. Het werd meerdere malen bekroond als het beste boek van het jaar. Kleine zus betekende haar internationale doorbraak. Nu is Ashdown fulltime schrijfster en werkt ze op een lokale basisschool als vrijwilligster. Ze woont in Sussex met haar man en twee kinderen.


Mening

Dit boek is een psychologische thriller over vriendschap, duistere geheimen en verraad. Ik ben echt dol op psychologische thrillers, dus dit moest goed komen. Ik moest echter wel een beetje in het verhaal komen, maar dat kan ook aan de situatie hebben gelegen (er was nogal wat aan de hand in de week dat ik dit boek las...). Ik vond dan ook dat Kleine zus, haar eerder gelezen boek, meer vaart had. Maar toen ik eenmaal in dit boek zat, las het wel weer als een trein.

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende personages, die allemaal goed uit de verf komen. Je hebt Casey, waarvan je eigenlijk meteen door hebt dat er iets niet helemaal klopt met haar. Daarnaast vertelt Martha haar verhaal. Je leest hoe graag ze wil weten hoe het met Juliet is afgelopen. En wie is Katherine, die ook ineens aan het woord komt? Langzaam aan wordt duidelijk hoe de vork in de steel zit. Sommige dingen vermoedde ik al, maar door de plot-twists zag ik het einde toch niet aankomen.
Goed geschreven boek!
Deze schrijfster blijft zeker op mijn lijstje staan van schrijvers die ik wil blijven volgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten