vrijdag 12 april 2019

Nicolien Mizee - Moord op de moestuin


Normaal gesproken wacht ik altijd met het lezen van boeken van de maand van DWDD. Het is altijd zo’n hype, iedereen moet dat boek lezen... ik lees liever wat ik zelf leuk vind en kies daarop ook mijn boeken uit. Maar dit keer was ik eigenlijk wel nieuwsgierig. Het zag er leuk uit zo op tv en het klonk ook erg grappig. Dus zodra het binnen kwam bij de bieb heb ik er eentje meegenomen naar huis om te lezen.

Het verhaal

Thijs en Judith zijn amper getrouwd wanneer Thijs een hartaanval krijgt. Op de dag dat hij thuiskomt uit het ziekenhuis slaan de buren aan het verbouwen. Schoonzus Cora en zwager Ab besluiten dat een pan soep niet afdoende is: er dient stevig uitgerust te worden. Daartoe wordt een boswachterswoning gehuurd op een landgoed, voor de hele zomer maar liefst, met zijn vieren. Echter: nergens op aarde is het écht rustig, en eenmaal op het landgoed aangekomen blijkt daar een verbeten strijd gaande, ogenschijnlijk over een boom. Een strijd die op bloedstollende en evenzeer dolkomische wijze uit de hand loopt.

De schrijver

Foto: Roger Cremers
Nicolien Mizee (Haarlem, 1965) debuteerde in 2000 met Voor God en de Sociale Dienst. Haar tweede roman Toen kwam moeder met een mes werd in 2004 genomineerd voor de Libris Literatuur Prijs. In 2006 verscheen En knielde voor hem neer.
Voor NRC Handelsblad schreef ze de veelgelezen column ‘Schrijfles’ over haar ervaringen als lerares proza schrijven.
De verzamelde columns verschenen in 2009 onder de titel Schrijfles. In 2015 verscheen De halfbroer, dat werd genomineerd voor de Opzij Literatuurprijs 2016 en in 2019 verschijnt haar nieuwe roman Moord op de moestuin tegelijkertijd met een nieuwe uitgave van haar succesvolle debuutroman Voor God en de Sociale Dienst.



Mening

Wat een leuk boek is dit! Een echte whodunnit en dat keer twee. In het begin is het verhaal een beetje doorsnee, maar eenmaal op het landgoed aangekomen wordt het steeds leuker. De personages zijn grappig en luchtig. Je maakt kennis met de mede-moestuin-huurders die allemaal van elkaar verschillen en een gezamenlijk doel hebben: de moestuintjes redden! De saffraanpeerboom neemt een centrale plaats in in de moestuin en ook hierop heeft de titel betrekking. Terwijl je de moord(en?) probeert op te lossen krijg je en passant ook nog heuse moestuintips cadeau. Waarvan ik niet heb gecheckt of ze kloppen, maar het klonk allemaal best aannemelijk.
Leuk is de plattegrond die verwerkt is in de binnenkant van de boekflap. Ik had 'm eerst helemaal gemist, maar het voegt echt wat toe.
Het boek is met vaart geschreven, niet zwaar, serieus als het nodig is, maar vooral luchtig. Een heerlijk boek om te lezen. Ik had er meteen een kreet bij in mijn hoofd: Who killed Kenny?
Echt een aanrader om lekker in de (moes)tuin te gaan lezen binnenkort.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten