dinsdag 9 juli 2019

Adrian McKinty - De Ketting


Op twitter zag ik een berichtje van Maaike Le Noble, uitgever van Meulenhof/De Boekerij voorbij komen over De Ketting. “Retweet en maak kans op een vooruitexemplaar” dat laat ik me natuurlijk geen twee keer zeggen. Dus retweet! En antwoord: jij krijgt er gewoon een! Hoera!
Ik was (natuurlijk) nog in een ander boek bezig, wat dus even snel uit moest voor ik in dit boek kon beginnen. Geen probleem, lezen is wat ik het liefste doe, dus hup, lezen. En toen was het de beurt aan De Ketting!

Het verhaal

Rachel Klein zit in de auto op weg naar de oncoloog en bereidt zich voor op slecht nieuws. Dat krijgt ze ook, alleen op een heel andere manier dan ze dacht. Ze krijgt een telefoontje, anoniem, waar haar gemeld wordt dat haar dochter Kylie is ontvoerd. Het is het begin van een angstaanjagend avontuur, want Rachel is niet alleen slachtoffer, maar wordt ook zelf ontvoerder. Om haar dochter terug te krijgen moet ze aan twee opdrachten voldoen: losgeld betalen én een ander kind ontvoeren. De anonieme beller is ook een moeder wier zoon is ontvoerd, de schakel voor Rachel. Rachel is vanaf nu onderdeel van “De Ketting” en die kan niet verbroken worden. Één iemand wordt heel rijk en heel veel ouders worden crimineel, want je doet alles voor je kind en houdt zo “De Ketting” in stand. Ontsnappen is onmogelijk, “De Ketting” breken ook...

De schrijver

Foto: Leah Garrett
Adrian McKinty (1968) is een Ierse schrijver en recensent. Zijn werk won vele prijzen en zijn Sean Duffy-serie werd door meerdere kranten uitgeroepen tot de beste midaadromans van het jaar. McKinty is geboren in Belfast en woont inmiddels in New York

Mening

Adrian McKinty schijnt bekend te zijn van zijn Sean Duffy-serie, die ik niet ken. Voor mij was het een eerste kennismaking met deze auteur, en die smaakt naar meer!
Dit boek kon ik echt niet wegleggen. Het was gewoon jammer dat het WK Vrouwenvoetbal was en dat ik af en toe moest werken, want daardoor verloor ik leestijd. Ieder moment dat ik niks te doen had heb ik benut. Wat een spannend boek! Het is echt te bizar voor woorden wat er gebeurt. Je kunt je niet voorstellen dat je ooit een kind zou ontvoeren om je eigen kind te kunnen redden. Je leeft mee met Rachel, Pete en Kylie en de andere ouders van de ontvoerde kinderen.

Het boek bestaat uit twee delen met in totaal 77 hoofdstukken. In het eerste deel gaat het over de ontvoering van Kylie en wat Rachel, samen met haar ex-zwager Pete, allemaal doormaakt in haar poging om haar dochter terug te krijgen. In het tweede deel kom je meer te weten over “De Ketting”, de werking ervan, de inspiratie en wordt er gezocht naar een manier om los te breken.
Het boek heeft erg veel vaart. Bij de hoofdstukken in deel 1 staat steeds de dag en tijd waarop het hoofdstuk begint. Hierdoor besef je hoe lang Rachel in spanning zit en hoe snel eigenlijk alles gaat. In het tweede deel lees je afwisselen over de jeugd van de starters van “De Ketting” en het leven nu. Het nu van de starters van "De Ketting" en het leven van Rachel, Pete, Kylie en de anderen nadat ze onderdeel zijn geworden van "De Ketting".
Langzaamaan kom je erachter hoe alles in elkaar zit en werkt het boek naar een climax toe.

Dat het boek 77 hoofdstukken heeft is geen toeval. Erik, een van de personages in het boek, heeft het daarover: “Het is de som van de eerste acht priemgetallen en het atoomnummer van iridium. […]Atoomnummer 77 kondigde de dood van de dinosauriërs aan. Het is een eindcijfer. Alle boeken zouden moeten eindigen met hoofdstuk 77.”

Dit is echt een boek dat je in één ruk uit wilt lezen, terwijl je je ondertussen af vraagt hoe jij zou reageren. Als logisch denkend mens zou je nooit een kind ontvoeren, maar wat als het de enige manier is om je eigen kind terug te krijgen? Ouders doen alles voor hun kind, ik ook... Gelukkig zou dit echt nooit kunnen gebeuren, heb ik mezelf voorgehouden.
Als mensen een spannend boek zoeken, ga ik dit boek aanraden. Het heeft alles. Het is origineel, verrassend en spannend en ik weet zeker dat ik er nog vaak aan terug ga denken.

Dankjewel Maaike Le Noble en De Boekerij dat ik dit boek mocht lezen!
Het boek is vanaf vandaag, 9 juli 2019, verkrijgbaar in de boekhandel. Rennen dus!

Boekinformatie

Titel: De ketting
Auteur: Adrian McKinty
ISBN: 9789022587898
Uitgever: De Boekerij
Verschijningsdatum: 9 juli 2019
Aantal pagina’s: 351
Prijs: € 19,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten