vrijdag 5 juli 2019

Ilja Gort - De druivenfluisteraar


Ik las alle eerdere romans van Ilja Gort (De vulkaan, De geluksvogel, Chateau Fatale, De vrouwenslagerij) met veel plezier. Grappige verhalen vol humor, behalve Chateau Fatale, dat was een echte thriller, en niet neer te leggen boeken. Dus toen ik zag dat er weer een nieuwe roman uit was, reserveerde ik die meteen in de bieb. Er waren kennelijk meer liefhebbers, want ik moest er best een tijdje op wachten. En toen het boek er eenmaal was, moest het bij mij ook nog even wachten op de boeken die al klaar lagen om gelezen te worden. Maar nu was het zo ver.... de druivenfluisteraar mocht gaan fluisteren!

Het verhaal

Janty is een anti-held. Zijn bestaan wordt gevuld door zijn eenzame werk in de wijngaard. Met een beschouwende blik vertaalt hij alles wat hij ziet, naar het leven tussen de druiven. Dankzij een bijzondere gave, sluit hij vriendschap met een truffelvarken en redt dat van de slager.
Dit vormt het startschot voor een roadtrip waarin Janty en zijn varken, op de vlucht in een oude eend door Frankrijk en Italië, verzeild raken in bizarre situaties. Geholpen door Figaro-journaliste Leonie Fougard komt het tot een krachtmeting met de gevaarlijkste man van Italië.

De schrijver

Ilja Gort (Amersfoort, 5 januari 1951) is een Nederlandse schrijver, wijnboer en televisiemaker. Hij woont afwisselend in Frankrijk en in Nederland. In een vorig leven was hij componist en muziekproducer, daarna legde hij zich toe op het schrijven van boeken en het maken van wijn. Hij schreef 15 boeken, waaronder 3 kinderboeken en 5 romans.
In 1994 kocht hij Château de la Garde bij Bordeaux dat hij in 2010 omdoopte tot Château La Tulipe. Op internationale wijnconcoursen winnen zijn wijnen hoge onderscheidingen.
Voor Omroep Max maakte hij vijf jaar lang televisieprogramma’s over wijn en de Franse culinaire cultuur. Tegenwoordig maakt hij voor AVROTROS de tv-programma’s Gort over de Grens, over het Italiaanse leven, en Gorts Wijnkwartier, waarin hij vanuit zijn Château bij Bordeaux uitleg geeft over wijn en vragen van kijkers beantwoordt.


Mening

Zoals gezegd heb ik alle eerdere romans met veel plezier gelezen en mijn verwachtingen waren dan ook hoog gespannen. Al gauw bleek dat ze te hoog gespannen waren, want het boek viel eigenlijk wat tegen na alle leuke boeken die ik van Gort las. Leonie Fougard, die eerder in Chateau Fatale ook een belangrijke rol had, speelt ook in dit boek een belangrijke rol als journaliste voor Le Figaro. Op zich is het verhaal van Janty en zijn truffelvarken best vermakelijk. Laaggeletterdheid speelt een rol en het vermogen om een gesprek te kunnen voeren. Want dat kan Janty eigenlijk niet. Wat is het nut van gewoon over koetjes en kalfjes praten. Tijdens het verhaal kom je er achter hoe dat zo gekomen is. En hoe dit zijn leven beïnvloedt.
Het verhaal kabbelt eigenlijk een beetje voort, zeker als je wacht op wat de flaptekst zegt, dat Janty het opneemt tegen de machtigste persoon van Italië. Dat gebeurt eigenlijk, zoals alles wat Janty meemaakt, bij toeval. Door toedoen van Leonie. En vooral ook pas op het laatst. Dus waar het boek naartoe werkt duurt heel lang en wordt dan een beetje snel afgehandeld. Dat vond ik een beetje jammer.
Ik heb me op zich best vermaakt met dit boekje, maar het viel dus wat tegen. Te veel toevalligheden naar mijn gevoel. Maar goed, je kunt niet altijd alleen maar boeken lezen waar je lyrisch over bent. Dit was een lekker tussendoortje.
Op naar het volgende boek!

Boekinformatie

Titel: De druivenfluisteraar
Auteur: Ilja Gort
ISBN: 9789082701593
Uitgever: Slurp Publishers
Verschijningsdatum: februari 2019
Aantal pagina’s: 216
Prijs: € 15,95
Ook als ebook verkrijgbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten