dinsdag 30 juli 2019

Jeroen van Koningsbrugge en Marie-Claire Witlox - Elvis en Jones



Toen ik dit boek zag liggen, had ik een beetje mijn twijfels. Weer BN-ers (al ken ik er zelf maar een van de twee) die een kinderboek hebben geschreven. Tegenwoordig lijkt het wel alsof je niet mee telt zonder kinderboek te hebben geschreven. Meestal sla ik die boeken over. Maar dit boek vond ik er leuk uit zien. En aangezien ik de tweede helft van het duo niet ken, besloot ik dit boek toch eens te gaan lezen.

Het verhaal

Elvis en Jones wonen in een oud huis in het centrum van Amsterdam.
Hun vader is rechercheur bij de politie en hun moeder is kunstschilder. Op een dag vinden ze een roestig oud doosje op zolder. Daarin zit een brief, die in 1967 is geschreven door een meisje genaamd Hannah. Op de dag van haar verhuizing heeft ze een speurtocht gemaakt voor de kinderen die na haar in haar geliefde huis zullen komen wonen. Voor Elvis en Jones dus!

Broer en zus aarzelen geen moment en besluiten de aanwijzingen uit de brief op te volgen, ook al vindt Elvis het best spannend om ’s nachts bij volle maan zijn kamer uit te sluipen en moet Jones steeds héél nodig plassen als ze nerveus is. Het is het begin van een spannende zoektocht die leidt naar een stokoude misdaad die hun vader nodig moet oplossen...


De schrijvers

Jeroen van Koningsbrugge is een Nederlands acteur, cabaretier, zanger, regisseur en presentator. Hij was lid van de improvisatiegroep De Lama's en maakt samen met Dennis van de Ven het satirische televisieprogramma Draadstaal.
Marie-Claire Witlox is een Nederlandse actrice. Ze is getrouwd met acteur en zanger Jeroen van Koningsbrugge. Sinds 2005 is Witlox actief als Nederlandse actrice en speelt ze diverse rollen in Nederlandse series. De eerste serie waar ze in speelde was in de serie Lieve lust waar ze eenmalig te zien in was als Monica.
Jeroen en Marie-Claire zijn in 2005 met elkaar getrouwd. Samen hebben ze een dochter en een zoon: Valerie Jones (8) en Salomon Elvis (11).

Mening

Wat een leuk kinderboek is dit! Ik was een beetje huiverig, omdat tegenwoordig alle bekende Nederlanders maar een boek schrijven lijkt het wel. Maar mijn angst bleek onterecht. Gelukkig!
Het verhaal is voor kinderen (en voor volwassenen) echt heel leuk, want wie wil er nou niet een speurtocht vinden die lang geleden door de kinderen die vroeger in het huis van Elvis en Jones woonden is uitgezet. Je leest hoe spannend de kinderen het eigenlijk vinden om de speurtocht te doen en ook hoe ze hun eigen grenzen er voor verleggen (zeker Elvis) door dingen te doen die ze eigenlijk niet durven. Het verhaal is één groot avontuur.
De tekeningen in het boek zijn van Kim White en zijn erg leuk. Zeker de schutbladeren voegen echt iets toe aan het verhaal met voorin een plattegrond van (een gedeelte van) Amsterdam en achterin de plattegronden van het huis van Elvis en Jones en van de buurvrouw. De andere tekeningen in het boek zijn ook mooi trouwens en sluiten goed aan bij het verhaal.
Het boek is geïnspireerd op de kinderen van Van Koningsbrugge en Witlox en de hoofdpersonen hebben zelfs de (tweede) namen van hun eigen kinderen.
Mijn eigen kinderen zijn inmiddels te oud voor dit boek, maar ik heb het zelf met veel plezier gelezen en ben benieuwd naar een volgend avontuur van Elvis en Jones!
Voor kinderen vanaf 7 jaar

Boekinformatie

Titel: Elvis en Jones
Auteur:Jeroen van Koningsbrugge en Marie-Claire Witlox
ISBN: 9789000366941
Uitgever: van Goor
Verschijningsdatum: juni 2019
Aantal pagina’s: 128
Prijs: € 16,99
Ook als e-book verkrijgbaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten