dinsdag 16 juli 2019

Alex North - De fluisterman


Toen ik dit boek zag liggen bij Boekhandel De Kler in Zoetermeer was ik meteen gefascineerd door het omslag. Een mooie maar gruwelijke vlinder.
“Lezen op eigen risico” was de aanrader van A.J. Finn op de voorkant. Die naam zegt me wel wat, maar van hem heb ik nog nooit iets gelezen. Dus of dat voor mij een aanbeveling is weet ik nog niet. Tijd op dat uit te vinden!

Het verhaal

De vrouw van Tom Kennedy is ruim een jaar geleden overleden en samen met zijn zoon Jake verhuist hij naar een andere woning om daar opnieuw te kunnen beginnen. Ze verhuizen naar Featherbank, waar 20 jaar geleden verschillende jongetjes zijn ontvoerd vermoord. De moordenaar zit veilig in de gevangenis, maar als er in de zomer weer een jongetje ontvoerd wordt denkt iedereen terug aan toen. Rond die tijd krijgt Jake een denkbeeldig vriendinnetje die hem waarschuwt door het gedichtje. Tom weet niet zo goed wat hij daar mee aan moet. Op het schoolplein raakt hij bevriend met de moeder van een klasgenootje van Jake. Ondertussen gaat Pete, agent, al 20 jaar lang op bezoek bij de seriemoordenaar in de hoop dat hij zich ooit verspreekt en het laatste slachtoffer eindelijk gevonden gaat worden.

De schrijver

Alex North is geboren in Leeds en woont er nu ook met zijn vrouw en zoon. Hij studeerde filosofie aan de universiteit van Leeds, en werkte daar op de faculteit sociologie, voordat hij ging schrijven. De Fluisterman is zijn debuutroman en werd direct verkocht aan vijftien landen. De filmrechten zijn verkocht aan de Russo-broers, bekend van The Avengers.

Mening

Het versje op de achterkant van het boek speelt een grote rol in het verhaal:
“Als de deur halfopen staat, hoor je het gefluister vroeg of laat.
Alleen buiten spelen is niet pluis, dan kom je nooit meer thuis.
Als je je raam niet stevig sluit, dan tikt hij weldra tegen de ruit.”
Het zegt al genoeg over het boek eigenlijk.
Het is een spannend verhaal waarbij je je als lezer ook echt afvraagt hoe de vork precies inde steel geeft. Soms is het eng, soms aandoenlijk en vooral met veel vaart geschreven in korte hoofdstukken.
De fluisterman heeft mij spannende uren bezorgd, ik vond het lastig om het boek weg te leggen. De voorkant, de vlinder, slaat op de vlinders die in de garage van het nieuwe huis van Tom en Jake wonen.
Bijzonder vond ik het denkbeeldige vriendinnetje van Jake, helemaal op het einde (waar je ineens door hebt hoe dat zit). Mooi is ook de werking tussen agent Pete en Tom.
Ondanks de gruwel van vermoorde kinderen, eigenlijk een onderwerp waar ik (omdat ik kinderen heb) nooit over lees, is het een aanrader.

Boekinformatie

Titel: De fluisterman
Auteur: Alex North
ISBN: 9789026346095
Uitgever: Ambo Anthos
Verschijningsdatum: juni 2019
Aantal pagina’s: 411
Prijs: € 20,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten