vrijdag 26 juli 2019

Guillaume Musso - Het meisje en de nacht


Hoera, een nieuwe Musso! Ik ben fan van deze schrijver sinds ik zijn boek Berichten uit Parijs las. Dat vond ik zo geweldig! Inmiddels heb ik al aardig wat boeken van hem gelezen, waarvan de meeste echt goed. Dus als ik een nieuwe Musso aangekondigd zie worden of ergens heb zien verschijnen, reserveer ik die titel meteen bij de bieb.

Het verhaal

De Franse Riviera, winter 1992
In een ijskoude nacht, wanneer de campus van een elitaire kostschool geteisterd wordt door een sneeuwstorm, verdwijnen de negentienjarige modelleerling Vinca Rockwell en de filosofieleraar met wie zij een geheime relatie had. Voor Vinca is de liefde ‘alles of niets’. Niemand zou haar ooit nog terugzien.
De Franse Riviera, voorjaar 2017
De ooit onafscheidelijke Manon (zo meldt de achterflap, maar in het boek heet ze Fanny), Thomas en Maxime – Vinca’s beste vrienden – hebben elkaar niet meer gesproken sinds hun afstuderen. Ze zien elkaar voor het eerst weer terug bij de reünie van hun school. Vijfentwintig jaar geleden pleegden de drie onder vreselijke omstandigheden een moord, waarna ze het lichaam verborgen in de muur van hun gymzaal. Dezelfde muur die nu gesloopt gaat worden om plaats te maken voor een ultramodern gebouw.
Wat is er werkelijk gebeurd in die koude nacht, zo lang geleden?

De schrijver

Guillaume Musso (1974) is geboren en getogen in Antibes, Zuid-Frankrijk. Na zijn middelbare school werkte hij een tijdje in New York. Hij komt nog regelmatig in de Verenigde Staten, waar veel van zijn boeken zich (deels) afspelen. Musso is een van de bestverkopende auteurs in Frankrijk. Wereldwijd wordt zijn werk in 36 landen uitgegeven en er zijn al meer dan 25 miljoen exemplaren van zijn boeken verkocht.


Mening

Ik moest er even in komen, in het verhaal. Maar toen ik eenmaal de slag te pakken had, was het lastig weg te leggen.
Manon op de achterflap, blijkt in het boek Fanny te heten. (Wat even tot verwarring leidt, maar daarna snel vergeten is.) Het verhaal bestaat uit twee delen. Een deel speelt zich af binnen 24 uur in 2017 en een deel speelt zich af in 1992.
Thomas is voornamelijk aan het woord, maar de andere personen leer je ook kennen door zijn beschrijvingen en heel soms een stukje door henzelf als het perspectief wisselt.
Er zitten diverse plot-twists in het verhaal, waardoor je eigenlijk vanaf het begin denkt dat je al weet hoe alles in elkaar zit. Natuurlijk blijkt dat steeds niet zo te zijn.
De plattegrond vooraan in het boek, van het Saint-Exupéry Lyceum, is een leuke toevoeging aan het geheel. Op deze manier zie je op welke locaties het verhaal zich af speelt.
Leuk is dat de bibliothecaresse in het boek aan Thomas, die auteur is, de titel van zijn volgende boek voorstelt: “Het meisje en de nacht”
Hierdoor vraag je je even af of het eigen ervaringen van de auteur zijn, ook omdat het zich afspeelt in Antibes, daar waar Musso zelf vandaan komt. Dat blijkt niet het geval en wordt ook duidelijk verteld in net laatste stukje van het boek dat Waar en niet waar heet. Fijn om te weten.
Ik vond het boek weer heerlijk om te lezen en tot het laatste moment goed. Niet puntje-van-je-stoel-spannend, maar gewoon een lekkere thriller. Ik zag op de website van Guillaume Musso dat er in Frankrijk al weer een nieuw boek uit is gekomen. Ik kan niet wachten! (Moet wel, want mijn Frans is niet zo goed...)

Boekinformatie

Titel: Het meisje en de nacht
Auteur: Guillaume Musso
ISBN: 9789400510807
Uitgever: A.W. Bruna
Verschijningsdatum: 28 mei 2019
Aantal pagina’s: 320
Prijs: € 17,99
Ook verkrijgbaar als e-book

Geen opmerkingen:

Een reactie posten