dinsdag 17 september 2019

Ellen de Vriend - Pain au chocolat


Toen ik eerdere boeken van Ellen de Vriend las, bleek ik die boeken eigenlijk best leuk te vinden. Ik las De erfgename, Geruisloos en Vermist met veel plezier. Toen ik hoorde van haar nieuwste boek reserveerde ik dat bij de bieb. Er zijn meer liefhebbers, want ik stond lang in de wachtrij. Maar nu was het boek dan toch voor me binnengekomen. Snel in begonnen dus!

Het verhaal

Nadine en Mark hebben genoeg van alle verplichtingen en het gehaast in Nederland en vertrekken met hun vier dochters naar de Franse Auvergne. Daar hebben ze een kleine camping op het platteland overgenomen, omgeven door weilanden, heuvels en bossen. Er ligt een prachtig leven in het verschiet, maar er moet nog veel gebeuren. De oproep om een paar weken mee te helpen tegen kost en inwoning, levert een gezellige groep op.
Maar dan meldt zich een nieuwe vrijwilliger en Nadine krijgt de schrik van haar leven. Ze kent hem en weet waarvoor hij komt. Het gaat om een gebeurtenis die ze altijd voor Mark heeft verzwegen. En dat wil ze graag zo houden…

De schrijver

Ellen De Vriend is journalist voor verschillende kranten en magazines. Daarbij schrijft ze al twintig jaar boeken voor zowel volwassenen als jongvolwassenen (young adults). Pain au chocolat is alweer De Vriends vijfde boek dat bij Karakter verschijnt.


Mening

Hmm, wat zullen we eens zeggen. Ik heb me eigenlijk best vermaakt met dit boek. Er staat op dat het een “ik vertrek-thriller” is en dat klopt qua Ik vertrek gehalte ook best. Nadine spreekt geen frans, er moet veel verbouwd worden, de kinderen worden (tegen hun wil) meegesleept en het is kamperen in je eigen huis. Het woord thriller vond ik in dit geval niet helemaal op z’n plaats. In die zin, dat het boek een beetje onderhuidse spanning heeft, maar slechts een paar pagina’s met echte actie waarin je je afvraagt wat er gaat gebeuren.
Verder is het een interessant verhaal waarbij je langzaamaan het verleden van Nadine leert kennen en ondertussen ook de recente geschiedenis van Mark.
Het is duidelijk over welk personage het boek gaat, mede door de typografie.
Het boek speelt zich bijna helemaal af in twee maanden, waardoor de kinderen niet echt een ontwikkeling doormaken. Ze zijn wel in het boek en krijgen mooie kamers uiteindelijk, maar verder spelen ze alle vier niet echt een rol. Die rollen zijn weggelegd voor Mark (de heer des huizes), Nadine (zijn vrouw), Gijs en Mirte (broer van Marken zijn vriendin), Fabienne (de klusmevrouw die ineens tevoorschijn komt uit het niets en huisvriendin wordt) en Ron (de vrijwilliger die in de caravan logeert). Je weet (en verwacht ook echt) dat er iets moet gaan gebeuren, maar dat gebeurt dus pas vrij laat in het verhaal. Verder is het een vakantieboek. De voorkant van het boek doet wel Frans aan, maar komt voor mijn gevoel niet overeen met de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt.
Nadine doet af en toe el pogingen om iets anders te doen dan klussen, zoals met de kinderen zwemmen en een boek lezen... De erfgename... een eerder boek van de auteur zelf.
In het dankwoord maakt de auteur bekend dat ze zelf in een situatie heeft gezeten waarin Mark zat op de redactie van de krant. Bossing, het op je werk gepest worden door je baas. Knap dat ze dat verwerkt heeft in haar boek én dat ze het ook laat weten dat ze er zelf mee te maken heeft gehad.
Al met al was dit boek een lekker boek om even te lezen en heimwee naar de vakantie te krijgen. Helemaal als ze een Pain au chocolat eten!


Boekinformatie

Titel: Pain au chocolat
Auteur: Ellen de Vriend
ISBN: 9789045217239
Uitgever: Karakter Uitgevers
Verschijningsdatum: 15 april 2019
Aantal pagina’s: 288
Prijs: € 15,99
Ook verkrijgbaar als e-book en luisterboek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten