vrijdag 27 september 2019

Susanne van den Beukel-Hendirks - Verdraaid goed


Sinds enige tijd is de auteur van dit boek mijn collega bij de bibliotheek. "Heb je mijn boek al gelezen?" vroeg ze regelmatig. Nee, nog niet... maar nu dan dus toch.

Het verhaal

Tijdens haar studie in Rotterdam zit Crystal niet lekker in haar vel. Als ze aangesproken wordt door haar studiegenootje Mandy weet ze niet goed wat ze daarmee aan moet. Ze observeert hoe Mandy met anderen omgaat, was zij zelf maar zo zelfverzekerd. Crystal ontwijkt zoveel mogelijk mensen, ook haar huisgenoot Mark.
Met muziek op, meestal van Michael Jackson, fietst ze door haar woonplaats Den Haag als fietskoerier. Dan dagdroomt ze van werken als dj. Als ze klaar met werken is gaat ze regelmatig naar haar broer Ruben die haar als zijn kleine zusje ziet, ook al is ze 19 jaar. Ze vertelt hem over haar droom en hij spoort haar aan om een set te kopen.

Zou het haar lukken om haar droom om dj te worden te bereiken? Zou ze dat durven, nadat ze zolang gepest is en vervagen daarmee haar littekens?
(bron: susanneschrijft.jouwweb.nl)

De schrijver

Als kind hield Susanne al van schrijven en schreef ze dagboeken en verhalen. Haar kinderboek Sam op de rolpaal kwam in 2004 uit. Susanne volgde diverse schrijfcursussen en was lid van diverse schrijfgroepen. In 2011 won ze de 2e prijs in een verhalenwedstrijd met een korte thriller voor jongeren.
Sinds 2015 is Susanne lid van Schrijvers tussen de kassen, in het Westland. In oktober 2018 verscheen het tweede boek in de Trilogie Verborgen Littekens, Verslingerd.

Mening

Boeken met de muziek van Michael Jackson zijn altijd goed natuurlijk!
Ik, als die-hard fan, bleek toch niet meer zo tekstvast... maar dat was juist wel leuk, want ik heb weer veel naar zijn muziek geluisterd tijdens het lezen.
En als fan ben je ook kritisch... kan Crystal wel naar die concerttour zijn geweest als ze in het boek 19 is? Ja, al was ze wel erg jong.. 10 of 12. Maar hé, ik was ook zo oud bij mijn eerste concert denk ik. (Ik bewaarde dat kaartje juist wel geprikt op mijn prikbord en heb het nu geloof ik niet meer...)
Het verhaal is vlot geschreven. Ik denk dat het voor jongeren een prima boek(je) is. Volg je droom, een belangrijke boodschap!
Voor mij was het een beetje wisselend. Het was vooral een vol boek. Weinig wit, volle bladspiegel en weinig ademruimte, maar dat is persoonlijk. In de proloog spreekt de schrijver je echt toe en blijkt dat eigenlijk het voorwoord te zijn. Daardoor ben je even op het verkeerde been gezet.
Ik denk dat de personages nog veel verder uitgewerkt hadden kunnen worden en dat het voor mij dan een completer verhaal zou zijn geweest. Meer diepte en achtergrond maken de karakters levensechter.
De hoofdstukken worden aangeduid met hoofdstuk- en paragraafnummers en die indeling is mij niet helemaal duidelijk en voegt eigenlijk ook niks toe aan het verhaal.
Het idee om een keer een vrouwelijke dj te volgen is trouwens wel erg leuk bedacht! En je leert veel over hoe het werkt om dj te zijn (ik wel tenminste, want ik wist er nog helemaal niks vanaf).

Het boek maakt deel uit van de Trilogie Verborgen Littekens. En dit litteken is ontstaan door pesten.
Pesten is naar en kan heel veel invloed hebben op een persoon (en de mensen daaromheen, al spelen die in dit boek dus allemaal niet echt een rol). Crystal is op de basisschool gepest en heeft de middelbare school afgerond. Nu ze verder studeert wordt ze heen en weer geslingerd tussen blijven hangen in dat verleden en haar droom najagen. Ze praat zichzelf zowel moed als de grond in en dat maakt haar ontwikkeling in het boek niet heel groot tijdens het verhaal, al maakt ze wel stappen. Heel goed is dat ze haar voormalig beste vriendin, die haar liet vallen als een baksteen, niet zo maar weer binnen laat als ze voor haar neus staat.
Crystal heeft een hechte band met haar broer, maar vindt het toch lastig om alles met hem te bespreken. Waar de ouders zijn weet ik niet, die komen in het boek niet voor en die miste ik wel een beetje in het verhaal.

Erg leuk aan het boek is de playlist die erbij zit.
Daardoor blijf je in de sfeer van het boek. En naast Michael Jackson was ik erg in mijn nopjes met Phats & Small en hun lied Turn Around. Daar stem ik al jaren op voor de Top2000, maar dat nummer staat er nooit in.
Dus bij dezen alvast een stemverzoek... stem Phats & Small de Top2000 in dit jaar! Please!

Inmiddels weet ik dat er gewerkt wordt aan een tweede druk die eind 2020 beschikbaar zal zijn. Tot die tijd is het boek te krijgen via The ReadShop in Naaldwijk en via de website van de auteur. (susanneschrijft.jouwweb.nl)

Boekinformatie

Titel: Verdraaid goed
Auteur: Susanne van den Beukel-Hendriks
ISBN: 9789463280151
Uitgever: Boekenbent uitgevers
Verschijningsdatum: 27 mei 2016
Aantal pagina’s: 108
Prijs: € 15,-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten