dinsdag 3 september 2019

De Beste Boeken Live

Ik heb een nieuwe baan! Ik werk deze maand nog een aantal keren in de bibliotheek in Naaldwijk, maar ondertussen ben ik ook al begonnen als oproepkracht bij Boekhandel De Kler. Hoera! Na ruim 19 jaar in de bieb te hebben gewerkt, ben ik eindelijk daar waar ik thuis hoor: in de boekhandel.
Ik heb er al een aantal keer gewerkt, in verschillende vestigingen zelfs (Zoetermeer, Wassenaar en Voorschoten) en het is echt zó fijn om weer in de boekhandel te werken.

Ik ben opgeleid tot boekhandelaar (deed de opleiding Boekhandel en Uitgeverij en koos met nog 2 anderen van mijn jaar echt de afstudeerrichting Boekhandel) en altijd wanneer er gevraagd werd wat ik voor werk deed, zei ik: "Ik ben boekhandelaar, maar werk in de bibliotheek." Tot nu, ik ben eindelijk weer boekhandelaar! Zoals Clemens Hoevenaars (voormalig eigenaar van Boekhandel Blokker) lang geleden al schreef in mijn Liber Amicorum: "Ik ben benieuwd waar je terecht komt, maar uiteindelijk zul je in de boekhandel belanden, want daar hoor je thuis!" En zo is het!

Toen ik pas was begonnen bij De Kler, vroegen mijn nieuwe collega's of ik mee wilde naar De Beste Boeken Live, hét evenement voor boekhandelaren om inspiratie op te doen. Natuurlijk wilde ik mee! Vroeger ging ik vaak naar Eerste Drukte/Vers voor de Pers of naar Manuscripta, maar nu had ik al geen jaren meer een boekenevenement bezocht.

Maandag 26 augustus wat het zo ver. Ik mocht rijden en haalde mijn collega's in Zoetermeer op om naar Amsterdam te gaan, want de locatie van het evenement was vlak bij de straat waar ik woonde toen ik in Amsterdam studeerde. Dus bekend.

Toen we aankwamen bij De Beste Boeken Live kregen we allemaal een mooie tas, die we konden vullen met de boeken die de deelnemende uitgeverijen mee hadden genomen. Daarnaast was er een mooi programma van lezingen, verdeeld over 3 podia, waar je meer kon horen over de nieuw te verschijnen boeken van dit najaar. We kozen voor een gevarieerd programma en zagen o.a. dat Tooske Ragas een kookboek heeft geschreven en daar een recept uit klaarmaakte voor ons; auteursoptredens van Geert Mak, Ronald Giphart, Anne-Gine Goemans, John de Wolf en Freek, Johanneke en Guillaume van diverse restaurants in Amsterdam, en nog een kookdemonstratie over het KETO-dieet. En natuurlijk kregen we van de aanwezige uitgeverijen veel te horen over hun nieuwe boeken die verschijnen, liet ik diverse boeken signeren (de nieuwe Simone van der Vlugt bijvoorbeeld, hoera!!) en hadden we het vooral heel gezellig met elkaar. Voor het kinderboekenprogramma hadden we helaas geen tijd meer, er was echt zo veel te doen. Maar een nieuwe Mees Kees komt eraan!

Aan het eind van de dag was mijn tas niet meer te tillen, zo veel boeken had ik gekregen. "Ik mag echt nooit meer komen" zei ik tegen een vertegenwoordigster. Waarop ze in lachen uitbarstte en zei: "Natuurlijk wel! En dan gewoon weer kijken wat er is, want daar doen we het voor. Dan jij als boekhandelaar onze boeken gaat verkopen!"

Ik ga mijn best voor ze doen, voor allemaal! En voorlopig heb ik in ieder geval iets te lezen. Wat een geweldige dag was het en wat is het fijn om boekhandelaar te zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten