vrijdag 11 oktober 2019

Mijn favoriete boeken over reizen!


Het is Kinderboekenweek! En dit jaar is het thema Reis mee!
Natuurlijk hoort daar ook een blogje bij, maar waarover? Over de nieuwste boeken die uitgegeven worden in dit thema? Over de bekroningen van dit jaar? Over het geschenkje en het prentenboek? Kan allemaal... maar ja, dat wordt al zo veel beschreven overal. En dat deed ik natuurlijk al met het blogje over het boek van Ted van Lieshout en en staat er nog eentje klaar over een boek dat een Vlag en Wimpel toegekend kreeg dit jaar.
Nee, ik gooi het even over een andere boeg en zet mijn twee favoriete Gouden Boekjes in het zonnetje die toevallig heel mooi in het thema passen: Wim is weg en De gele taxi.


Wim is weg

Het verhaal

Wim is jarig. Hij is heel vroeg opgestaan en stilletjes naar beneden gegaan… Voor zijn verjaardag krijgt Wim een rode fiets. Eerst eten en dan gaat hij op pad, naar Spanje. Hij neemt proviand mee voor onderweg, want Spanje is ver weg. Maar zijn ouders zijn ongerust. Wim is weg! Ze bellen de politie en er wordt met man en macht naar hem gezocht. Zouden ze hem vinden?

De schrijver

Rogier Boon schreef en tekende dit beroemde Gouden Boekje in 1959 als eindexamenwerk voor de Amsterdamse Kunstnijverheidsschool, de latere Gerrit Rietveld Academie.

Mening

“Een fiets, een fiets, een mooie rode fiets!” Dat is waar ik altijd mee in mijn hoofd zit als ik de titel van dit boekje lees/zie/hoor. Want Wim is jarig en krijgt een mooie rode fiets voor zijn verjaardag. Ik zie de fles melk voor me die hij uit de koelkast pakt voor onderweg. En natuurlijk alle lichtjes in de avond van alle mensen die hem zoeken. Wat was ik blij toen dit boekje een aantal jaren geleden weer opnieuw werd uitgegeven. Eindelijk! Want nu heb ik mijn eigen exemplaar thuis staan. Het verhaaltje is geweldig door zijn eenvoud en de tekeningen die zo perfect het verhaal vertellen. Echt, zorg dat je dit boekje leest (of koopt want dan kun je het blijven lezen)!

Boekinformatie

Titel: Wim is weg
Auteur: Rogier Boon
ISBN: 9789047617129
Uitgever: Uitgeverij Rubinstein
Verschijningsdatum: 1959 (en opnieuw in 2014) 
Aantal pagina’s: 28
Prijs: € 7,99

De gele taxi

Het verhaal

Tom en zijn moeder zitten in een snelle, gele taxi, omdat ze de trein moeten halen. De stoplichten staan op rood en er is veel verkeer: bussen, trams, vrachtauto’s … Op het station is de conducteur al bezig de portieren van de trein dicht te slaan. Tom en zijn moeder kunnen nog net de trein halen, dankzij de snelle, gele taxi.

De schrijvers

Maar liefst 3 schrijvers staan bij dit boekje genoemd: Irma Simonton Black, Jessie Stanton, Lucy Sprague Mitchell. 
Illustraties zijn van Tibor Gergely

Mening

Er was eens een taxi, een mooie gele taxi met een rode bies rondom... daarmee begint het verhaal. Een mooie Amerikaanse gele taxi speelt een grote rol. Tom en zijn moeder hebben haast en stappen in, maar lukt het om op tijd op het station te komen? Door de tekeningen en de manier waarop de tekst is gezet voel je de haast en de onmacht. Het is druk, té druk.... Maar dat maakt het avontuur natuurlijk alleen maar spannender. Je kunt de gele taxi mooi volgen op de tekeningen, wat het meeleven nog makkelijker maakt.
Ook dit verhaal loopt natuurlijk goed af. Hoe vaak ik dit boekje wel niet heb voorgelezen. Altijd spannend! De tekeningen zijn ook hier geweldig (ouderwets) en geven het verhaal perfect weer. Ook dit boekje zou ik iedereen aanraden, cadeau willen doen, laten lenen...

Boekinformatie

Titel: De gele taxi
Auteur: Irma Simonton Black, Jessie Stanton, Lucy Sprague Mitchell
ISBN: 9789054449034
Uitgever: Uitgeverij Rubinstein
Verschijningsdatum: 1955 (en opnieuw in 2009) Aantal pagina’s: 28
Prijs: € 7,99

Leuk extraatje

Op de site van de Gouden Boekjes is ook een gedeelte met kleurplaten, waaronder een aantal kleurplaten van De gele taxi! Klik hier voor de kleurplaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten