dinsdag 29 oktober 2019

Maren Stoffels - Room Service


De eerste boeken van Maren Stoffels las ik toen ze uit kwamen. Dat was toen bijzonder, een zeer jonge auteur. Die boeken waren goed bevallen (al kan ik me er nu weinig meer van herinneren, misschien nog maar eens herlezen als ik ooit tijd heb). Ik wist dat Maren Stoffels inmiddels voor een iets oudere doelgroep was gaan schrijven, maar had er daar nog niet een van gelezen. Dus toen ik dit boek zag liggen bij mijn boekhandel, aarzelde ik geen moment. Deze moest mee naar huis!

Het verhaal

Het is bijna zover.
De datum die ik nooit meer zal vergeten.
Het is de dag waarop ze haar hebben vermoord.
En het wordt de dag waarop ik één van hen zal vermoorden.
Vier vrienden vieren een verjaardag in een luxe hotel. Maar wat begint als een leuk weekend slaat al snel om in een regelrechte nachtmerrie. Ze ontvangen berichten aan de deur van hun kamer, die steeds meer onthullen over wat er een jaar geleden precies is gebeurd.
Wat de boodschapper wil is duidelijk: wraak. Eén van de vier zal zich moeten opofferen. En als dat niet gebeurt, zal hij zelf iemand kiezen…

De schrijver 

Maren Stoffels (1988, Amsterdam) groeide op in haar geboortestad bij haar ouders en oudere broer Wadse. Zodra Maren kon schrijven deed ze het. Op haar negende maakte ze haar eerste boek, over een eskimootje dat zijn vader zoekt. 
Via auteur Hans Kuyper zocht ze contact met uitgeverij Leopold. Die publiceerde in 2005 haar eerste boek Dreadlocks & Lippenstift. Sinds dit eerste boek zijn er veel boeken van Maren Stoffels verschenen. De laatste jaren schrijft ze thrillers voor jongeren (12+), waaronder Escape Room, Fright Night en Room Service. Met deze thrillers werd ze meermaals genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury.

Mening

Wat een spannend boek is dit! Zeker voor de doelgroep, maar ook ik kon niet stoppen met lezen. Het verhaal is ingedeeld in hoofdstukken die iedere keer beginnen met een tekening van een deurhanger met RS erop en de titel van het hoofdstuk. RS staat voor RiverSide, het hotel waar de hoofdpersonen zich dit weekend bevinden. Binnen de hoofdstukken wordt het verhaal verteld door 2 personen, Fender en Linne, en er volgt iedere keer een opmerking van een derde persoon, waarvan je in het begin niet weet wie het is. De stukken vanuit Fender en Linne zijn typografisch anders van elkaar, waardoor je steeds weet wie er aan het woord is. (En mocht je daar niet helemaal zeker van zijn, dan staat de naam ook nog aan het begin van het stukje.)
Langzaam maar zeker wordt duidelijk wie de derde persoon is en wie de Room Service regelt. Tot op het eind, dan draait alles ineens om. Voor mij kwam dat echt als een verrassing.
Het eigenlijke verhaal speelt zich in een weekend, een dag zelfs, af. Maar door de gebeurtenissen kom je er ook achter wat de geschiedenis is van de vriendengroep.
Een spannend boek voor young adults, zeker een aanrader!

Ik heb nog even bij T13 gecheckt of hij het boek zou pakken of dat het er te meisjesachtig uit zag. Maar hij zou het op zich wel pakken als hij de voorkant zou zien. Toen ik vertelde waar het verhaal over ging, haakte hij af. Maar dat klopt, want dit is niet iets wat hij uit zichzelf zou gaan lezen.

Boekinformatie

Titel: Room Service
Auteur: Maren Stoffels
ISBN: 9789025877484
Uitgever: Leopold

Verschijningsdatum: 11 september 2019
Aantal pagina’s: 176
Prijs: € 14,99

Geen opmerkingen:

Een reactie posten